گلشن لغاري
دنيا جون سڀ ٻوليون آهن ٻاجھاريون!
آريسر نواز
جڏهن
انسان جي دل ماتم ڪدو بڻجي ويندي آهي، جڏهن اکين جون ماڻڪيون نيرڳيون نديون بڻجي
وهڻ لڳنديون آهن، جڏهن احساسن کي ڪا امرتا ناهي ملندي، جڏهن ديس جو درد هينئين ۾
هُرڻ لڳندو آهي، جڏهن مينهوڳيءَ مُند ۾ آس جا ديپ اُجهامڻ لڳندا آهن، جڏهن واريءَ
جي ڀٽ تي مور جي رڙ سُڏڪو بڻجي رهجي ويندي آهي، جڏهن موهن جي دڙي جي ناچڻيءَ جي ڇير
ڇڄي پوندي آهي، جڏهن آسروند اکڙيون پِيا ملڻ جي آس ۾ بن بن ڀٽڪي مانديون ٿي ويهي
رهنديون آهي، جڏهن اُماوس راتين جي اڪيلائيءَ ۾ پنهنجي تنهاين سان من پرڀائڻو
پوندو آهي، تڏهن انهيءَ انسان جو هٿ قلم کي پڪڙي وٺندو آهي ۽ انهيءَ قلم مان ڦٽي نڪرنديون
آهن ڪوِتائون! جن جو نه ڪو انت هوندو آهي، نه ڪا پُڄاڻي! رات جي رولاڪين کي ننڊ جو
روڳي بڻائيندي جڏهن شاعر سوچن جي سمنڊ جي اُونهيءَ پاتال ۾ لهندو آهي، ته من جي
گهروندڙي مان اهڙيون سِٽون سرجي پونديون آهن، جيڪي شاعريءَ کي امرتا جي منزل تي پُڄائينديون
آهن. اسان جي هن شاعره گلشن لغاري به انهن سڀنيءَ وارتائن مان گُذرندي ڪوِتا جي
پانڌ ۾ پناھ ورتي آهي.
نئين ٽهيءَ
جي خوبصورت شاعره گلشن لغاري پهرين جولاءِ ۱۹۶۵ع تي نبي سر روڊ جي هڪ ننڍڙي ڳوٺڙي ۾ جنم ورتو. سندس پورو نالو گلشن آرا
لغاري آهي. هن جو والد غلام حيدر ۽ چاچو غلام محمد لغاري قومي سياست سان سلهاڙيل
هئا. ڪامريڊ غلام محمد لغاريءَ جي وابستگي سنڌ ۽ بلوچستان جي قومپرست اڳواڻن سان
هوندي هئي، ۽ پاڻ نهايت ئي بُردبار انسان هو. گلشن لغاريءَ جو اهڙي گهر ۾ جنم وٺڻ
خوشنصيبي ئي آهي. هن ايم اي سنڌي، ايم اي سوشالاجي ۽ ايل ايل بي تائين تعليم حاصل ڪئي.
پڙهائيءَ دوران هوءَ سياسي تنظيمن سان واڳجي وئي. هن شروع ۾ پنهنجي دوست امر سنڌوءَ
سان گڏجي ’سنڌ ناري سنگت’جو بنياد وڌو، جنهن ۾ ٻئي دوست ڪيترو ئي وقت سلهاڙيل رهيون،
بعد ۾ امر سنڌو ته الڳ ٿي وئي، پر گلشن سياست کان ڌار نه ٿي سگهي. سندس ٻه ڀائر
مظهر لغاري ۽ ظفر لغاري به قومي سياست سان لاڳاپيل هئا، ۽ اُنهن ٻنهي سندس ڀرپور
همت افزائي ڪئي. بعد ۾ جڏهن ’جيئي سنڌ ناري سنگت’جو بنياد پيو ته پاڻ ان سان واڳجي
وئي، ناري سنگت جي مختلف عهدن تي رهي، هن لاڀائتو ڪردار ادا ڪيو. اهڙيءَ طرح گلشن
لغاري ڪيترو عرصو جيئي سنڌ سان سلهاڙيل رهي. آزاديءَ جي پرچار ڪندي سنڌ جي ڪيترن
ئي ڳوٺن ۾ وڃي عورتن ۾ سُجاڳي پيدا ڪئي ۽ انهيءَ وقت ’جيئي سنڌ ناري سنگت’جو قومي
تحريڪ ۾ لاڀائتو ڪم هو، ان سڄي ڪم جو سَهرو گلشن تي اچي ٿو. گلشن لغاري سياست سان
گڏ ادبي دُنيا ۾ به پير پاتو. هن شروع ۾ ته نثر لکيو، سنڌ جي مختلف مسئلن تي هن ڪيترا
ئي ڪالم لکيا، پر پوءِ هن جو لاڙو شاعريءَ ڏانهن ٿيو. هن شاعريءَ ۾ به بهترين نڀاءَ
ڪيو آهي. هوءَ نئين ٽهيءَ جي شاعرن ۾ پابند شاعره آهي. هن جي لکڻين جو مُکيه مقصد
سنڌ آهي، ۽ سنڌ جي هر مسئلي کي هن نثر توڙي نظم ۾ سمايو آهي. جڏهن سندس شاعريءَ جي
وسيع پسمنظر ۾ جهاتي پائي ڏسجي ٿو ته هوءَ هڪ حساس عورت آهي، ۽ هُن شاعريءَ ۾ به
حساس موضوعن کي ڇُهيو آهي. مثال طور:
پنهنجي
سورن جو ڪو سنڌو ڪونهي،
سنڌ
وانگي سڄڻ به ڪو ڪونهي.
اي گهٽائون!
اوهين اڃا ترسو،
نير نيڻن
منجهان سُڪو ڪونهي.
هُن
جون اکيون، هُن جا نير ڪڏهن وَهڻ شروع ٿيا، ڪڏهن اُنهن جي پُڄاڻي ٿيندي، ڪو پتو ڪونهي،
۽ هوءَ شاعريءَ ۾ اهڙا ته اُجرا خيال سرجي ٿي، جن ۾ زندگيءَ جون محروميون، احساسن
جي اڻکُٽ ڀوڳنا، رَوين جون تلخيون، پيار، پاٻوھ ۽ حسين جذبن جي منظر نگاري گڏ گڏ
ملي ٿي.
ڪيئن
اُن کي امير ٿا ڪوٺيو؟
جنهن
محبت ڪڏهن نه ماڻي آ.
زور
سارا هوا لڳايا پر،
گُل
کان خوشبوءِ ڪڏهن کساڻي آ.
گلشن
جيتوڻيڪ پنهنجي زندگيءَ ۾ اڻکُٽ ڀوڳنائون ڀوڳيون آهن، پر پوءِ به هُن جي من اندر ۾
وسندڙ سنڌ جي محبت ڪڏهن به ماٺي نه ٿي آهي، هُن جي پنهنجي ٻوليءَ سان وابستگي به
پيار جي پويترتا جو ثبوت آهي.
دُنيا
جون سڀ ٻوليون آهن ٻاجهاريون،
مٺي ٻولي
ماءُ جي، مڙني ٻولين ۾.
هر
انسان دُک ڀوڳي ٿو، هر ماڻهوءَ جي اندر ۾ هڪڙي حساس دل هوندي آهي، هر ماڻهوءَ جي
سوچڻ جا ڍنگ نرالا هوندا آهن، هر ماڻهو وقتي فراريت چاهيندو آهي، پر اسان جي هن
شاعره هڪ پل جي لاءِ به فراريت جي جُستجو ناهي ڪئي. هوءَ هن سماج ۾ رهي، سماج
بدلائڻ جو ساهس ساري ٿي، هوءَ جيڪا آهي ته نماڻي نار! پر هن پنهنجي زندگي رولاڪين
۾ گذاري آهي، هن جي پيرن جي پڻين هيٺيان سڄي سنڌ جي مٽيءَ جي خوشبوءِ سمايل آهي.
هن پنهنجي سياسي توڙي سماجي ۽ ادبي سفر دوران سڄي سنڌ گهمي آهي، هن سنڌ ۽ سنڌي ماڻهن
جي درد کي پاڻ به ڀوڳيو آهي. سندس شاعري اهڙن مشاهدن جي ساکي آهي.
درد
جون راهون ڊگهيون ۽ خاموشيءَ جا پيچرا،
مون
کان گُم ٿي ويا الائي ڇو خوشيءَ جا پيچرا!
ڪو ته
هو جو سانوڻيءَ جي مينهن وانگر برسيو،
نه ته
اسين پيرين اُگهاڙا، ڌرتتيءَ جا پيچرا!
سنڌ جي
هر ماڻهوءَ جي ڀوڳنا هڪجهڙي آهي. هن انهن مارو ماڻهن جي درد جي تصوير چٽي آهي.
گلشن جي هن نظم ’بُک جو سوال’مان اهڙي حسرت ڪَر کڻي بيٺل نظر اچي ٿي.
مان ڄاڻان
ٿي
اُن
بُک هٿان هارائي چُڪي آهيان
پر هار
مڃڻ نٿي چاهيان
صرف
اُن حسرت ۾ جي رهي آهيان
ته ڪڏهن
منهنجي ۽ مون جهڙين انيڪ مائرن جي
مري
ويل آس ٻيهر جنم وٺندي!
هن
شاعريءَ ۾ ڪيترن ئي موضوعن کي چٽيو آهي، ڪيترن پهلوئن کي نروار ڪيو آهي، ۽ ڪيترين
محبتن کي جَلا بخشي آهي، اهڙي ئي محبت هوءَ پنهنجي پُٽ آدرش سان به ڪري ٿي، آدرش
جي جنم ڏينهن تي لکيل سندس نظم مان بيوسيءَ جا ڳوڙها ته ٽپڪن ٿا، پر هوءَ ڪٿي به
پنهنجي لخت جگر کي ڪا ميار نٿي ڏئي، هُن جي اندر مان ممتا جو سنڌو ڇُلڪي پئي ٿو ۽
سٽون لُڙڪن جي آبشارن سان ڪاڳر تي اوتجي ٿيون وڃن.
گلشن،
پنهنجي اندر جي احساسن ۾ جتي سائين جي. ايم سيد کي سمايو آهي، اُتي هن پنهنجي ڌرتيءَ
کان ڌڪجي ڌار ٿيل انڊيا جي اديبن کي به ساريو آهي، ۽ سندس ٻيا به ڪيترا ئي نظم اهڙا
آهن، جن جا عنوان ئي ماڻهوءَ کي پڙهڻ لاءِ اُتساهن ٿا. مثال طور: دان، موت جي
معصوميت، بُک جو سوال، پهريدار چنڊ، جلاد، دل جو گلاب، غريبن جو خدا، هي اهڙا نظم
آهن، جن ۾ زندگيءَ جي هر پهلوءَ جي جهلڪ پَسجي ٿي. هن شاعريءَ جي سڀني صنفن تي طبع
آزمائي ڪئي آهي، هن غزل، نظم، آزاد نظم، چوسٽا، ڇھ سٽا ۽ اٺ سٽا لکيا آهن. هوءَ
شاعريءَ جي سڀني صنفن ۾ پابند شاعره نظر اچي ٿي ۽ سندس شاعري قافيي/رديف جي سمورين
لوازماتن کي پورو ڪندي وزن تي پوري بيٺل آهي.
گلشن
پنهنجي زندگيءَ جو پهريون حصو سياست ۾ گذاريو، اُن بعد هن مختلف اين. جي اوز ۾ به ڪيو،
مختلف ادبي ادارن ۾ به محنت ڪئي، صحافت سان به واڳيل رهي آهي. هُوءَ هندستان ۽
بنگلاديش به گُهمي آئي آهي.
هن
پنهنجي ٻنهيءَ پُٽن جي پرورش، تعليم توڙي تربيت ڪرڻ ۾ ڪامياب ٿي آهي. سندس وڏو پُٽ
آدرش اياز نهايت ئي ماٺيڻو، هوشيار ۽ سُٺو نثر نويس آهي، ۽ ننڍو پُٽ آصف اڃا پڙهي
رهيو آهي.
سندس
شاعريءَ جو مجموعو ’وڇڙي ويل زندگي’ڪويتا پبليڪيشن پاران ۲۰۰۹ع ۾ ڇپجي چُڪو آهي. هن شاعريءَ سان گڏوگڏ ڪيترا ئي ڪالم پڻ لکيا آهن، سندس ڪالمن
جو مجموعو پڻ تيار آهي. گلشن ڪجھ وقت ’سنڌ ايڪسپريس’۾ ذميواريون انجام ڏنيون، جتي
هن ’ڏات جو ڏيھ’۽ ’جيڏيون’نالي سان ڪيترن ئي نون لکندڙن کي متعارف ڪرايو. پاڻ هن
وقت هوائن جي شهر حيدرآباد کي الوداع ڪري، پنهنجي ٻچڙن سان گڏ اسلام آباد ۾ رهائش
پذير آهي. منهنجي دعا آهي ته هو سدائين خوش هجي ۽ سندس اندر ۾ موجود سنڌ جو عشق ڪڏهن
ماٺو نه ٿئي.
(آريسر
نواز جي فيس بوڪ وال تان ٿورن سان کنيل، بتاريخ پھرين جولاءِ ۲۰۱۸ع)
No comments:
راءِ ڏيندا