مشڪور ڦلڪارو
تذڪره شعراء ٽنڊو محمد
خان
اعظم ڀٽي
سنڌي ٻولي جي
ناليوارو شاعر، اديب، دانشور، محقق مشڪور ڦلڪاري جو اصل نالو محمد بخش ۽ ذات ڦلڪارو
اٿس، سندس والد جو نالو شير محمد خان ڦلڪارو آهي. جيڪو پيشي جي لحاظ کان هاري هو.
مشڪور ڦلڪاري جو جنم ۳ اپريل ۱۹۵۵ع تي ڳوٺ صوفي آباد تعلقي ماتلي، ضلعي بدين ۾ ٿيو، لڳ ڀڳ ويهن سالن کان ٽنڊي
محمد خان جي پيپلز ڪالوني ۾ رهائش پذير آهي. پرائمري تعليم ڳوٺ صوفي آباد مان حاصل
ڪيائين. ۱۹۷۲ع ۾ هاءِ اسڪول رِپ شريف تعلقي ماتلي ضلعي بدين مان مئٽرڪ جو امتحان پاس ڪيائين.
سنڌ يونيورسٽي ڄامشورو مان پرائيويٽ طور ايم اي ماس ڪميونيڪيشن جي ڊگري حاصل ڪري،
سنڌ لا ڪاليج مان ايل ايل بي ڪيائين. قائد اعظم ميڊيڪل ڪاليج راولپنڊي مان طب ۽
اليڪٽرو هوميو پيٿڪ ۾ ڊپلوما ڪورس ڪيائين. ۱۹۷۳ع کان تعليم کاتي ۾ ملازمت اختيار ڪيائين. ڦلڪارا قبيلي
جو هي پهريون ماڻهو آهي، جنهن مئٽرڪ پاس ڪري سرڪاري ملازمت حاصل ڪئي، جنهن بعد ڦلڪارا
قبيلي جي ماڻهن ۾ پڙهائي جو رجحان وڌيو.
سال ۱۹۷۳ع کان ادبي پورهيي جي شروعات ڪيائين، شاعري،
مضمون، ڪهاڻيون ۽ مقالا لکيائين. ٻه تاريخي ناول ”سنڌو مُرڪي ڏنو“ ۽ ”آخري شام “
لکي چڪو آهي، جيڪي اڻڇپيل آهن. ۱۹۷۷ع کان سنڌي ادبي سنگت جو باقاعده ميمبر آهي. سٺي تخليقڪار
سان گڏ بهترين نقاد پڻ آهي. تاريخ جي موضوع تي وڏي دسترس حاصل اٿس. ۱۹۷۸ع ۾ سنڌي ٻولي جي ٻاونجاهه اکرن تي ”سنڌو
حرفي“ جي نالي سان بيت لکيائين، جيڪو سنڌي ادب جي تاريخ ۾ پهريون تجربو هو، ان کان
پهرين ٽيهه اکري تي کوڙ شاعرن طبع آزمائي ڪئي. جيڪا روايتي طور هلندڙ هئي ۽ آهي.
سندس اها ٻاونجاهه اکري سنڌو حرفي ڇپائڻ جي واعدي طور لاڙ ادبي سوسائٽي جي سرواڻ
محمد سومار شيخ کانئس ورتي هئي، جيڪا ڇپجي ته نه سگهي پر سومار شيخ جي مالي حالت
سندس بيماري سبب ڪمزور ٿي وئي، جنهنڪري اها سنڌو حرفي ڇپجي نه سگهي ۽ شيخ صاحب جي
وفات بعد اهو مسودو ئي گم ٿي ويو. مشڪور ڦلڪاري ان پهرين سنڌو حرفي جا بيت ۱۹۷۹ع ۾ سن شهر ۾ ٿيندڙ ”حيدر شاهه سنائي ادبي ڪانفرنس“
۾ پڙهيا، جنهن تي سائين جي ايم سيد انهن بيتن کي پسند ڪندي کيس ڀرپور داد ڏنو هو ۽
انهيءَ ڪم کي اڳتي وڌائڻ لاءِ همت افزائيءَ ڪئي، ان بعد مشڪور ڦلڪاري ٻيهر هڪ نئين
۽ مڪمل ”سنڌو حرفي“ لکي ، جنهن ۾ ۵۲۰ بيت، ڪافيون ۽ وايون شامل آهن، جيڪو سندس وڏو ادبي ڪارنامو
آهي. سندس اها سنڌو حرفي شاعري ۾ صرف ٻاونجاهه اکرن تي طبع آزمائي ناهي پر فڪري
طور پيغام سنڌ جي تشريح آهي. مشڪور ڦلڪارو سنڌي ادبي سنگت شاخ ٽنڊو محمد خان سميت
مختلف علمي ادبي فورمن ۽ سياسي، سماجي تنظيمن سان گڏ ڪلهو ڪلهي ۾ ملائي علمي،
ادبي، سياسي ۽ سماجي سرگرميون جاري رکندو پيو اچي. سنڌي ادبي سنگت شاخ ٽنڊو محمد
خان جو ڪيترائي ڀيرا ڪائونسلر ۽ ڪاروباري ڪميٽي جو ميمبر پڻ چونڊيو ويو. هو ۱۹۷۸ع کان سنڌ جي قومي تحريڪ جي باني، رهبر سنڌ
سائين جي ايم سيد جي صحبت ۾ رهندي سائين جي ايم سيد جي وڇوڙي تائين سنڌ جي قومي
آزادي لاءِ سرگرم ڪردار ادا ڪندو رهيو آهي. سائين جي ايم سيد جي وفات کانپوءِ قومي
تحريڪ کي هڪ منظم قوت ۾ تبديل ڪرڻ واري مقصد خاطر جڏهن ۱۹۹۵ع ۾ ”جيئي سنڌ قومي محاذ “ جو بنياد پيو ته
مشڪور ڦلڪارو ان جي پهرين جيئميسٽ ڪائونسل جو ميمبر پڻ بڻيو. سنڌ جي قومي تحريڪ جا
لاها چاڙها هن پنهنجي اکين سان ڏٺا آهن، ان عرصي دوران قومي سياست جي سموري اُٿل
پُٿل جو اکين ڏٺو شاهد پڻ آهي. هن وقت اُهي سمورا تجربا ايندڙ نسل جي رهنمائي لاءِ
سهيڙي رهيو آهي. هن وقت به هو پنهنجو سمورو وقت لکڻ ۾ گذاري رهيو آهي. سندس تحقيقي
ڪتاب ”ٿر جي لوڪ ڏاهپ ۽ سائنس “ ۲۰۱۵ع ۾، سندس شاعري تي مشتمل ڪتاب "سنڌ ۽ سچ جي ساڃاهه"
۲۰۱۶ع ۾ ، ۲۰۱۷ع ۾ "سنڌ جي ڪوهستان جو تاريخي جائزو"، ۲۰۱۹ع ۾ "سرسوتي تهذيب ۽ اڇڙو ٿر" ڇپجي
پڌرا ٿي چڪا آهن. سندس ڪجهه ڪتاب "سوچون منهنجي ساهه جون" (ايڪانيڪيون)،
"جيڪو گهاريم جيئن" (آتم ڪهاڻي)، "سنڌي سماج جي تاريخ" ۽ ٻيا
مسودا اڻڇپيل آهن. تاريخ جي موضوع تي سندس ڪيترائي مضمون، مقالا ۽ ڪالم سنڌي
اخبارن ۾ شايع ٿيندا رهيا آهن. مشڪور ڦلڪاري کي سندس علمي ۽ ادبي خدمتن جي مڃتا
طور ڪيترائي ايوارڊ ۽ مڃتا سرٽيفڪيٽ ملي چڪا آهن.
هن وقت سنڌي ادبي
سنگت شاخ ٽنڊي محمد خان سان سلهاڙيل آهي. (ا.ڀ)
مشڪور ڦلڪاري جو
چونڊ ڪلام هيٺ ڏجي ٿو:
ترانو
يارو توهان تقدير
آهيو، سنڌو ديش مهان جي،
لطيف جي پيغام جي،
جيئينم جي فرمان جي،
سنڌو ديش زندهه باد!
اوهين دودا، اوهين
ننگر، اوهين هوشو هشمت وارا،
اوهين هيمون، اوهين
بلاول، اوهين شاهه عنايت پارا،
اوهان جي اکڙين
منجهه ڏسان ٿو، صورت دريا خان جي،
سنڌو ديش زنده باد!
سسئيءَ جي همت به
اوهان ۾، مومل جي عظمت به اوهان ۾،
سهڻيءَ جي محبت به
اوهان ۾، مارئيءَ جي عصمت به اوهان ۾،
ٻاگهيءَ جي غيرت جا
راکا، صدا ڀاڳوءَ ڀان جي.
سنڌو ديش زندهه باد!
اوهان جي ٻولي ۾
آهي، لاک رتولي لولي لولي،
لوليءَ سان جا جاڳي
اٿي ٿي، باغين جي سا ٽولي ٽولي،
ننگن خاطر جنگ ڏسان
ٿو، غاصب سان گهمسانَ جي،
سنڌو ديش زندهه باد!
پاپ نگر جي پاڙ اکيڙي،
ڏاڍ جا ڏونگر ڏاريو يارو!
ڪاتيءَ هيٺان ڪنڌ
رکي اڄ، جيجل جوءِ جياريو يارو!
آزاديءَ جو عشق
اُتانهون ، پرواهه ڪريو نه ڪا جان جي.
سنڌو ديش زندهه باد!
***********************************************
ثقافتي ترانو
ٽوپي اجرڪ زنده باد!
سنڌي ثقافت زنده
باد!
پنهنجي سونهن نياري
آهي، سنڌڙي پنهنجي پياري آهي،
بختاور هر ناري
آهي، سهڻي سنڌو آدجڳاد!
ٽوپي اجرڪ زنده باد!
سنڌي ثقافت زنده
باد!
پوڙهو جوان هر ناري
جيئي، پورهيت جيئي، هاري جيئي،
ٿر جي ٿڌڙي واري
جيئي، درد جو ٿي پئي شل ڪو داد!
ٽوپي اجرڪ زنده باد!
سنڌي ثقافت زنده
باد!
گربي، کاڌي، کيس به
سهڻو، ڀرت ڀريل سڀ ويس به سهڻو.
سنڌو پنهنجو ديس به
سهڻو، هر دل محبت سان ٿئي شاد!
ٽوپي اجرڪ زنده باد!
سنڌي ثقافت زنده
باد!
دودي جي همت به
اوهان ۾، ٻاگهيءَ جي عصمت به اوهان ۾،
مارئيءَ جي محبت به
اوهان ۾، ڪوري ڪڍو سڀ ڪوڙ عناد!
ٽوپي اجرڪ زنده باد!
سنڌي ثقافت زنده
باد!
نڙ ’بوڙينڊا‘ چنگ وڄايون،
يڪتاري جي تند تپايون،
شاه سچل ۽ سامي ڳايون،
ڀير تي ڏونڪو وڄندا ناد!
ٽوپي اجرڪ زنده باد!
سنڌي ثقافت زنده
باد!
گڏجي سڀ مشڪور سان ڳايو،
جيجل سنڌوءَ ٿڃ ملهايو،
لايو ٿيندو نيٺ
سجايو، سنڌڙي ٿيندي شاد آباد!
ٽوپي اجرڪ زنده باد
سنڌي ثقافت زنده
باد!
**********************************************
نثري نظم
هو سنڌوءَ جي سورن
جي
ڪهاڻي ٻڌائي
کيسي مان رومال ڪڍي
،
پنهنجا ڳوڙها
اگهندي ،
اسٽيج تان هيٺ لٿو،
جلسي ۾ ويٺل
ڪپڙن ڦاٽل هڪ پوڙهو
هاري اٿيو ،
نهايت عقيدت مان
هن جا هٿ چمڻ لئه اڳتي
وڌيو ،
۽ هو پنهنجا
هٿ
ڪوٽ جي کيسي ۾ لڪائي
روانو ٿي ويو ،
سوچيم،
ڇا ماڻهو به
واڳونءَ جيان ڳوڙها
،
ڳاڙيندو آهي!
*************************************************
بيت
اجرڪ ٽوپي پٽڪو، سچ
جي سڃاڻ،
غيرن ڪهڙي ڄاڻ،
ثقافت ۽ سنڌ جي.
*************************
ٽوپي اجرڪ پٽڪو، آ
سنڌين سندو شان،
موهن کان مهان،
ثقافت هئي سنڌ جي.
*************************
اجرڪ ٽوپي ساڻ، مرڪن
مانجهي سنڌ جا،
پٽڪو ۽ پهراڻ،
ثقافت آهي سچ جي.
************************
اجرڪ، پٽڪا، کهنبا،
بوڇڻ چُنري، موڙ،
جيڏن سندا جوڙ،
سينگاريل سٽاءَ سان.
*************************
اجرڪ ٽوپي کيس تي،
واهه رنگن جڙاءُ،
ڪيڏو سٻاجهو ساءُ،
آهي منهنجي سنڌ جو.
************************
اجرڪ ۽ کٿيءَ جو، ذڪر
منجهه قرآن،
پڙهي ڏس فرقان،
مزمل ۽ مدثر ۾.
*************************
اجرڪ ٽوپيون پٽڪا،
هٿين مينديءَ چٽ،
ٽئونرن مڙهيل
جتيون، سڄي سونهاري سِٽ،
*************************
رکي ڪهاڙي ڪلهن تي،
مورا ڳائين مِٽ،
نه کيٽو ڪجان کِٽ، ڌاريان
منهنجي ديس ۾.
*************************
نڙ بوڙِينڊا،
بئنسريون، الغوزا ۽ چنگ،
يڪتارو، گهاگهر، ٽلِيُون،
کڙتالون، مرڌنگ،
***********************
سڀ واڄا ۽ ونگ،
رچيل سنڌوءَ ساهه ۾.
ڪُڙتو پاجامون
پائي، چٿرون ڪرين اجرڪ تي،
شايد تو نڪ ناهي،
جو نمڪ ملهائين سنڌ جو!
************************
اجرڪ ٽوپي پٽڪي تي،
چٿر ڪري سو چور،
رولُو لُچ لَغور، تڙي
ڪڍون ڏيهه مان.
No comments:
راءِ ڏيندا