فضل سليمان قاضي
هڪ گهڻ پاسائين شخصيت
خالد حيات قاضي
جڏهن دوستن طرفان محترم فضل
سليمان قاضي صاحب جي شخصيت ۽ ڪارنامن متعلق بابت لکڻ لاءِ بار بار گهرُ ٿي ڪئي ته
مون کي ترتيبوار حافظ شيرازي ۽ سرور علي سرور حيدرآبادي جون هيٺيون سٽون ياد آيون:
کنون که مست ضرابم صلائي بي ادبي
است
ترجمو: هاڻي جڏهن مان مست ۽
بدحال آهيان ته بي ادبي جي صدا آهيان”
“ميخاني جي فريق کي هڪ عمر ٿي وئي
موٽي ملي جي هوش ته دنيا ڏسان
وري”
سالن جا سال ڪجھ دفتري مصروفيتن
پر گهڻي ڀاڱي پنهنجين ڪمين ۽ ڪوتاهين ڪري ادبي دنيا کان پاسيرو رهيو آهيان.
“سالها ايب مثنوي تاخير شبد” (رومي)
ترجمو: ڪئين سال مثنوي ۾ تاخير
پئجي وئي.
ان ڪري قاضي صاحب جي گهڻ رخي شخصيت
تي لکڻ لاءِ منهنجي ذهن ۽ قلم ۾ گهربل رواني ناهي. بهرحال سنگت جي حڪم جي تعميل “يوسف
جي محبن ۾ نالو ڳڻائڻ لاءِ چند سٽون لکان ٿو، جنهن ۾ منهنجو رويو نقاد وارو نه پر اعتراف
وارو هوندو.
محترم فضل سليمان قاضي صاحب جو
تعلق موري جي آڳاٽي علمي خاندان قاضي (قريشي) فيملي سان آهي، جنهن صدين کان غير معمولي
انسانن کي جنم ڏنو، منهنجي ذهني اوسر ۾ والد بزرگوار عبدالوهاب قاضي عزيز کانپوءِ سينيئر
سئوٽ انور احمد قاضي مرحوم جي ڪتب خاني ۽ صحبت جو اهم حصو آهي، جنهن کي آئون پير و
مرشد ليکيندو آهيان. جناب فضل سليمان قاضيءَ سان مختصر ملاقاتون ٿينديون رهيون پر
سکڻ ۽ استفادي ڪرڻ جو مستقبل ۽ ديرپا تعلق تڏهن قائم ٿيو، جڏهن آئون روزگار جي سلسلي
۾ستر واري ڏهاڪي ۾ ڪراچيءَ آيس.
“جيئن پڻ پيس رات، ته هو ساهڙهو
سهڻي “( لطيف)
انهيءَ تعلق دوران قاضي صاحب جي
گوناگون شخصيت ۽ ذهانت جا نت نوان رخ سامهون ايندا رهيا ۽ اتساھ پيدا ڪندا رهيا.
فضل سليمان قاضي حيدرآباد ۾ پنهنجي
شاگرديءَ واري زماني ۾ سنڌ جي نوجوان نسل کي “سنڌ اسٽوڊنٽس فيڊريشن ( SFS) جي صورت ۾ هڪ پليٽ فارم مهيا ڪيو ۽ تنظيمي
شعور پيدا ڪيو. سنڌ اسٽوڊنٽس فيڊريشن کان اڳ ايڪڙ ٻيڪڙ سنڌي شاگردن جي ڪا تنظيم ضرور
قائم ٿي پر ان جو دائرو محدود رهيو ۽ تسلسل پڻ قائم ٿي نه سگهيو. البته سنڌ اسٽوڊنٽس
فيڊريشن کانپوءِ سنڌ شاگرد تحريڪ جو مستقل وهڪرو جاري ٿي ويو، جنهن مختلف رخ اختيار
ڪيا. سنڌ اسٽوڊنٽس فيڊريشن ۾ شامل قاضي صاحب جي ساٿين بعد ۾ سنڌ جي قومي اجتماعي
زندگيءَ ۾ اهم ڪردار ادا ڪيو. قاضي صاحب ان نسل جي ليڊر جو ڪردار ادا ڪيو ۽ پنهنجي
غير معمولي صلاحيتن جي مڃتا حاصل ڪئي. آئون فيڊريسن جي موري واري شاخ جو ميمبر هئس،
جنهن مرحوم مشتاق احمد قاضي جي قيادت ۾ ون يونٽ خلاف قرارداد پاس ڪيو. فيڊريشن جي
ئي هڪ دعوت ۾ قاضي صاحب جو شهيد ذوالفقار ڀٽي سان تعلق قائم ٿيو ۽ صلاحيتن جو اعتراف
مليو.
۳ قاضي صاحب
جو ذهني افق تمام وسيع آهي، جنهن ۾ علم ۽ ڏاهپ جا ڪئين گوشا سمائجي ٿا وڃن، جهڙوڪ
لٽريچر، شاعري ماجيات، سياست، ثقافت، لطيفيات، بئنڪنگ، معاشيات، قانون، انهن شعبن جي
مڃيل شخصيتن سندس صلاحيتن ۽ ڪاوشن جو اعتراف ڪيو آهي. مثال طور قاضي صاحب جي ڪتاب law and politics in pakistan جو اعتراف ڪندي پاڪستان جي هڪ
وڏي قانوندان چيو ته “مون کي حيرت آهي ته هڪ اهڙو شخص جيڪو اڃا زندگي جي ۳۰هن واري ڏهاڪي ۾ آهي، اهو اهڙي معيار جا مضمون لکي سگهيو آهي
(۲) “قاضي صاحب جي ڪتاب A Hand Book Of Finance
and Banking terms مهاڳ ۾
نيشنل بينڪ آف پاڪستان جي تڏهوڪي صدر اظهار ڪيو ته آئون سفارش ڪندس ته هيءُ ڪتاب
هر بينڪر جي ڊيسڪ تي هئڻ گهرجي.
(۴) قاضي صاحب قانون تي لکيل ڪتاب Dissertationary
powers جو تعارف
لکندي رٽائرڊ جسٽس حامد علي مرزا صاحب خيال ظاهر ڪيو ته “هي ڪتاب پنهنجي موضوع تي
حوالي طور ڪم آندو ويندو، ان کان علاوه پاڪستان ٽيليويزن جي پروگرام” واءُ سواءُ”
۾ قاضي صاحب جي ڪارڪردگيءَ کي ٻين زبانن جي سڌ سماءَ جي پروگرامن تي اوليت ڏني وئي
۽ ساراهيو ويو.
(۵) قاضي صاحب کي تحرير ۽ تقرير تي هڪ جيترو عبور آهي، سندس ٽن انگريزي ڪتابن
جو ذڪر اسان مٿي ڪيو آهي، ان کان علاوه سنڌيءَ ۾ سندن هيٺيان ڪتاب شايع ٿي چڪا آهن.
(۱) صوبائي خودمختياري
(۲) پاڪستان جو رياستي ڍانچو
سندس تقريرن ۽ ذاتي ليڪچررن بابت
منير احمد قاضي چيو ته “قاضي صاحب جو ليڪچر” سمنڊ جي چڙهندڙ وير وانگر هوندو آهي”
قاضي صاحب کي قدرت واري معجزاتي
تخليقي ذهن عطا ڪيو آهي، جنهن ۾ اڃا ڪئين ڪتاب جمع آهن، جيڪي پنهنجي اظهار جي موقعي
جي ڳولا ۾ آهن، بار بار جي تجربي مطابق راقم جي راءِ آهي ته سندن دماغ برق رفتار سان
ڪم ڪري ٿو نه ته سندن پنهنجو قلم سندس خيالن جي رفتار جو ساٿ ڏئي ٿو ۽ نه ڪو ٻيو
شخص قلمبند ڪرڻ وارو.
ڳاليهون پيٽ ورن ۾، وڌي وڻ ٿيون،
ڪنهن سين مون نه ڪيون گوشي گڏ
يا نه سپرين ( لطيف)
ضرورت آهي ته کائنس ڪم ورتو وڃي.
قاضي صاحب پنهنجي دفتري مصروفيتن
جو وڏو وقت نيشنل بينڪ آف پاڪستان ۾ گذاريو، نيشنل بينڪ M سندس ڊگهو ڪيريئر مسلسل جدوجهد ۽
چيلينج وارو رهيو، بينڪ جي اعليٰ انتظاميا ۾ غالب اڪثريت اهڙن ماڻهن جي هئي، جيڪي
ذهني طور تي قاضي صاحب جي ذهني سطح کان هيٺ هئا، انهن ڄامڙن انهيءَ فرق کي سازشن ذريعي
پار ڪرڻ جي ڪوشش ڪئي، نتيجي طور سندس ڪيريئر ۾ ڪيترا لاها چاڙها آيا ۽ ڪيترا دفعا
کين To Start from the scratch جي مرحلي مان
گذرڻو پيو ۽ پاڻ آڏو ٽڪر ٽر متان روھ رتيون ٿئين (لطيف)
چوندا رهندا رهيا، ان صورتحال
سندن غير معمولي عزم ۽ ارادي جو اظهار ڪيو. بهرحال پاڻ بينڪ جي بين الاقوامي ۽ مقامي
نيٽ ورڪ ۾ نمايان پوزيشن ۾ رهيا ۽ مارو ماڻهن لاءِ مددگار ثابت ٿيا.
ضرورت آهي ته سندس صلاحيتن مان
ڀرپور ڪم ورتو وڃي.
“متان پئي پوءِ، سارين سناسين کي”
(مخدوم نوح سرور رح)
فضل سليمان قاضي
سندس علمي ۽ ادبي پورهيو
رکيل مورائي
فضل سليمان قاضي موري، ضلعي نوشهري
فيروز جي ان قاضي خاندان مان آهي، جنهن خاندان جا علمي توڻي ادبي حوالي سان موري
شهر ۽ ان جي آس پاس جي ماڻهن مٿان احسان آهن جيڪي هو ڪڏهن به لاهي نه سگهندا.
فضل سليمان قاضي هڪ بينڪر آهي، ان
ڪري هو تاريخ کي به تڪي توري پڙهندو رهيو آهي ته سياست کي به تڪي توري پڙهندو رهيو
آهي ۽ ان ئي نظر سان لکندو به رهيو آهي، ڇاڪاڻ ته هو بنيادي طور انگريزي ٻوليءَ جو
لکندڙ رهيو آهي، ان ڪري سندس سنڌ جي حوالي ۾ لکڻ جا ماخذ به انگريزي جا گهڻا آهن، جيڪي
اڪثر سنڌي لکندڙن لاءِ اوپرا آهن.
قاضي صاحب جو جنم دادو ۾ ٿيو، اهو
ڏينهن ۲۴ نومبر ۱۹۳۸ع جو هو. سندس والد محترم محمد سليمان قاضي دادو ۾ ويٽنري سرجن هو، هن الڳ
الڳ شهرن ۾ تعليم ورتي ۽ الڳ الڳ شعبن ۾ نوڪريون ڪيون ۽ وڪالت ڪئي ۽ پوءِ آخري نوڪري
نيشنل بئنڪ آف پاڪستان ۾ ڪئي جتان هو وائيس پريزيڊنٽ جي عهدي تان ۲۳ نومبر ۱۹۹۸ع تي رٽائرڊ ڪيائين ۽ سمورو وقت
لکڻ پڙهڻ کي ڏنائين
سندس زندگيءَ ۾ اڻ ڳڻيون حاصلاتون
آهن جيڪي سندس آتم ڪٿا جو حصو آهن، کيس پنهنجي آتم ڪٿا ضرور لکڻ گهرجي پر ان کان هن
ٻيا ڪيترا ئي ڪتاب لکيا آهن جن مان خاص طور ٻن ڪتابن جو ان ليک ۾ ذڪر آهي.
سنڌ ۽ سنڌي
سنڌ ۽ سنڌين بابت مختلف ٻولين ۾
ڪيترا ئي ڪتاب لکيا ويا آهن، جن مان ڪي سنڌين جي تعريف ۾ آهن ته ڪي مخالفت ۾ تاريخ
۾ سنڌ مٿان جن به قومن ڪاهون ڪيون آهن، انهن سنڌين کي نه فقط لويو آهي پر دل کولي گاريون
به ڏنيون هن اهڙيون لکيتون عربن کان وٺي انگريزن تائين اڻ ڳيڻون موجود آهن ساڳئي وقت
سنڌ جي جيڪا ٿوري انداز/ ڳڻپ ۾ ئي سهي، تاريخ سنڌين لکي آهي يا سهيڙي آهي، ان ۾ سنڌين
جا ڳڻ ڳايا ويا آهن ٻيءَ طرح ٻاهرين جيڪي سنڌين خلاف لکيو آهي، ان مان سمجهڻ گهرجي
ته سنڌي ٻاهرين ڪاهيندڙن سان ڪڏهن به نه ٺهيا آهن، ڀل سنڌ جا حڪمران ٺاھ ڪندا رهيا
هجن پر سنڌي عام ماڻهون پنهنجي وطن سان ۽ ٻوليءِ سان اڻ ميو پيار ڪندو رهيو آهي اهڙي
شاهدي سنڌ جي مخالف تاريخ به ڏيئي ٿي ته سنڌ جي حمايتي تاريخ به ڏئي ٿي،
ويجهي عرصي ۾ اسان جي هڪ ذهين سنڌي
ليکڪ فضل سليمان قاضيءَ پڻ هڪ اهم ڪتاب لکيو آهي، جيڪو تاريخي طور انهن سڀني هٿرادو
مفروضن کي رد ڪري ٿو، جيڪي مفروضا ئي آهن ۽ سنڌين خلاف گهڙيا ويا آهن.
فضل سليمان قاضيءِ جي هن ڪتاب
جو نالو به “سنڌ ۽ سنڌي” آهي، هن ڪتاب ۾ قاضي صاحب سنڌ ۽ سنڌين سان جيڪي مختلف
دورن ۾ خاص طور ورهاڱي کانپوءِ ڏاڍايون ٿيون آهن انهن جو اظهار نهايت دليريءَ ۽ ڪنهن
به پاسخاطريءَ کانسواءِ ڪيو آهي.
پاڪستان ٺهڻ کانپوءِ هتان جي بيورو
ڪريسيءَ توڻي سياسي حڪمرانن جيڪي سنڌ سان ويل وهايا آهن، انهن جو داستان آهي هيءُ ڪتاب.
جيتوڻيڪ قاضي صاحب تاريخدان نه آهي، هو هڪ ذهين شخص/ لکندڙ آهي، جنهن جي آڏو هن ملڪ
جي سياست به آهي ته بيورو ڪريسي به آهي، هن جي آڏو هن ملڪ جون اصلي حڪمران ڌريون به
آهن ته ٺهندڙ ۽ ڊهندڙ معاشيات به آهي، ان حوالي ۾ هيءَ ڪتاب هن ملڪ جي گهڻ رخي
جاچنا آهي يا ائين چوڻ ڄڳائي هڪ “چير ڦاڙ” آهي، جنهن ۾ اسان کي اهي سڀ لڪل شيون ظاهري
طور ڏسڻ ۾ اچن ٿيون جيڪي هو نئن شايد عام سنڌي پڙهندڙ جي اکين کان اوجهل رهنديون آيون
آهن. شايد هيءَ ڪتاب هن ملڪ جي الڳ الڳ حصن جو ڪچو چٺو به آهي جيڪو سندن سنڌ ۽ سنڌين
سان ڪيل ويساھ گهاتين کي پڌرو ڪري ٿو. هڪ سنڌ دوست لکندڙ ائين ئي لکي سگهي ٿو پر اهڙا
ڪيترا سنڌ دوست ليکڪ آهن؟ اهو سوال اهم آهي.
الڳ الڳ نون (۹) بابن ۾ ورهايل هن دستاويز جو آخري مضمون سنڌ جي هڪ فقير منش وزير اعليٰ قاضي
فضل الله جي بايو گرافيءَ نما خاڪو آهي، ائين هيءُ ڇھ سئو اٺاسي صفحن تي ڦهليل سنڌ
جو ۽ سنڌين جو ڏکوئيندڙ داستان آهي، جيڪو قاضي صاحب بنا ڪنهن ڊپ ڊاءَ جي تحرير ڪيو
آهي.
پڪي جلد واري ڊيمي سائيز جي هن
ڪتاب کي اسان جي سهڻي اداري ڪويتا پبليڪشن حيدرآباد ڇپايو آهي، جنهن هن ڪتاب جو ملھ
اٺ سئو روپيا رکيو آهي، پر پڪ سمجهڻ گهرجي ته سٺا ڪتاب امُلھ ٿيندا آهن، جن مان هڪ
ڪتاب هيءُ به آهي، جنهن جو نالو آهي “سنڌ ۽ سنڌي”
صوبائي خودمختياري
۽ مرڪزي سياست
پاڪستان اسان جو پيارو ملڪ آهي،
جنهن کي اسلامي جمهوري مملڪيت جو اعزاز مليل آهي، آئين ۾ پڻ اهڙي وضاحت ٿيل آهي، هيءُ
ملڪ هڪ وفاقي ملڪ آهي، جنهن ۾ هڪ کان وڌيڪ قدامت رکندڙ قومون شامل آهن، جن جي سڃاڻپ
صوبن طور ڪئي ويندي آهي، ائين هن ملڪ ۾ چيئن صوبن ۾ چار بوليون ڳالهايون وينديون آهن،
سنڌي، پنجابي، بلوچي ۽ پشتو پر هن ملڪ جي قومي ٻولي اردو آهي، جيڪا هتان جي ڪنهن
به قديم قوم يا پاڪستان ۾ شامل صوبي جي قومي ٻولي نه آهي، هتان جي قومن جي ٻولين
کي قومي ٻوليءَ بجاءِ علائقائي بولي چيو ويندو آهي،
ملڪ تي ڪهڙي به پارٽيءَ جي حڪومت
هوندي آهي ته اها صوبن کي ڪي به اختيار ڏيڻ بجاءِ وفاق جي نالي سمورا اختيار پاڻ
وٽ رکندي آهي، هنن صوبن ۾ پنجاب وڏي ڀاءُ واري حثيت رکندڙ آهي، ڇاڪاڻ ته آباديءَ جي
بنياد تي صوبائي توڻي وفاقي اسيمبليءَ جون سيٽون ان وٽ گهڻيون آهن، فوج ان صوبي جي
اڪثريت ۾ آهي، ٻين اهم سرڪاري توڻي ٻين ادارن ۾ مالڪي ان صوبي جي آهي، ان ڪري
جهڙوڪ هيءُ ملڪ ٺهيو ئي پنجاب صوبي جي سوِل توڻي فوجي حڪمرانيءَ لاءِ آهي،
ملڪ ۾ ٻيا شامل صوبا ننڍن ڀائرن
وانگر وڏي جي آڏو ڳالهائي نه سگهندا آهن، سندن بدنصيبي تڏهن وڌي ويندي آهي، جڏهن
اهي وڏي ڀاءُ کان ڪجھ گهرندا آهن، جيتوڻيڪ ننڍا ڀائر اهڙا سٻاجها آهن، جو جيڪي ڪمائيندا
آهن، اهو ايمانداري سان پنهنجي وڏي ڀاءُ جي آڏو رکندا آهن، پوءِ ان جي مرضي هوندي
آهي ته هو کين جيئڻ لاءِ (جيڪو جيئڻ فقط ڪمائڻ لاءِ هوندو آهي) ڪيترو ڏئي ٿو. کين ڪنهن
به ڪروڌ جي آزادي نه هوندي آهي جيڪڏهن هُو ڪنهن به قسم جي ضد تي چرهندا آهن ته وڏو
ڀاءُ انهن کي سک ڏيڻ لاءِ ڪيترا ئي طريقا اختيار ڪندو آهي ۽ هو روئيندا ئي رهجي ويندا
آهن.
پياري پاڪستان جي اهڙي روئي جو
داستان آهي، اهو ڪتابُ جنهن جو نالو آهي “صوبائي خودمختياري ۽ مرڪزي سياست” هيءُ
ڪتاب پڻ سنڌ جي ذهين پٽ/لکندڙ فضل سليمان قاضيءِ جو آهي، جنهن جي اهميت جو اندازو
ان ڳالھ مان به لڳائي سگهجي ٿو ته هيءُ ڪتاب هاڻ مارڪيٽ مان ملي نه رهيو هُيو ۽ پڙهندڙن
جي گهرج وڌندي ٿي رهي، جنهن ڪري هن ڪتاب جو ٻيو ڇاپو آندو ويو آهي، ٻه هزار عيسوي سال
۾ ڇپيل هيءُ ڪتاب، صوبائي خودمختياري کي صلب ڪندڙ وفاقي سياست بابت هڪ اهم ڪتاب
آهي. وفاق پاران صوبن سان ٿيل ڏنگاين جو هونئن ته ڊگهو داستان آهي پر قاضي صاحب هن
ڪتاب ۾ چار ڀاڳا جوڙي انهن ۾ ڪي خاص/اهم تفصيل ڏنا آهن، هنن چئين ڀاڳن جي عنوانن کي
پڙهي پڙهندڙ اندازو ڪري سگهندو ته هيءُ ڪتاب پاڪستان جي فريم ورڪ ۾ صوبن سان ٿيل
نا انصافين جي ڪيتري ويڪري دائري ۾ نشاندهي ڪري ٿو،
مٿين عنوانن هيٺ وفاق پاران صوبن
جي خودمختياريءَ تي ڪيل وارَ جو چٽو پٽو دستاويز آهي، هيءَ ڪتاب. هن ڪتاب جي پهرين
ڇاپي بابت ڪي رايا پڻ هن ڇاپي ۾ شامل ڪيا ويا آهن، جن ڪتاب کي سمجهڻ ۾ وڌيڪ آساني
پيدا ڪئي آهي، ٻيءَ طرح فضل سليمان قاضي صاحب هن ڪتاب لکڻ وقت جيڪي انگ اکر ڏنا
آهن ۽ جيڪي حوالا استعمال ۾ آندا آهن، انهن ڪتاب کي پڪ سان هڪ دستاويزي شڪل ڏني
آهي، ننڍا صوبا هن وفاقي ملڪ ۾ ڪيئن ڀوڳي رهيا آهن، ان جي هڪ جهلڪ هن ڪتاب مان ڏسي
سگهجي ٿي، پڪي جلد ۽ وڻندڙ ٽائيٽل واري پوڻن ٽن سئو صفحن واري هن ڪتاب کي پڻ ڪويتا
پبليڪشن حيدرآباد پاران ڇپايو ويو آهي، سياست سان دلچسپي رکندڙن توڻي عالمن لاءِ
هيءُ ڪتاب پڙهڻ جهڙو آهي...
قاضي فضل سليمان
سندس قلمي جدوجهد
مشتاق ميراڻي
اڄ سنڌ جي هڪ لائق فرزند
قاضي فضل سليمان جو جنم ڏينهن آهي، قاضي فضل سليمان صاحب سان ۱۲ ڊسمبر ۱۹۹۹ع تي سنڌ سرونٽ سوسائٽي ۾ مرحوم سراج ميمڻ جي
گهر تي پهريون ڀيرو ملاقات ٿي. قاضي فضل صاحب تحفي ۾ پنهنجو ڪتاب Law and Politics
ڏنو. ۽ ٻيو ڪتاب سنڌي ۾ لکيل صوبائي خودمختياري
۽ مرڪز جي سياست ڏنو.
قاضي فضل صاحب ۲۰۱۴ع ۾ سنڌ ۽ پاڪستان جو رياستي نظام لکيو. انهيءَ
تسلسل سان سنڌ ۽ سنڌي هڪ اهم ڪتاب شايع ڪرايو. هن وقت تائين سندس تازو ڪتاب آمريڪا
جا عڪس ۽ اولڙا اپريل ۲۰۱۹ع ۾ پڌرو ٿيو آهي. سائين جا هي ڪتاب مان پڙهيا انهن جو اڀياس به ڪيو.
سائين قاضي فضل اٽڪل
مهينو اڳ ٻڌايو ته ان جي شخصيت ۽ تخليق تي دوست ليک ڏئي رهيا آهن ۽ اوهان به مون
لاءِ لکيو. مان کيس فون تي ٻڌايو ته توهان جي ڪتابن ذريعي توهان جو شاگرد ٿي ويو آهيان.
هڪ ڪتاب لکڻ جي رابطي لاءِ اسحاق سومرو سان گفتگو ٿي. هو سنڌ جي اڀياس جو هڪ سنجيده
شاگرد ۽ پياري شخصيت جو مالڪ آهي.
ڊارون جي نظريئي مطابق
دنيا اوسر جي سفر ۾ آهي ۽ ائين فرد، وقت، حالتون ۽ خيال ۾ اوسر يا تبديل ٿيندا رهن
ٿا. قاضي صاحب ۱۹۶۰ع جي ڏهاڪي ۾ مارشل لا، سرد جنگ ۽ سنڌ ۾ ون يونٽ خلاف هلندڙ هلچل، بنگلاديش
جو واقعو، ذوالفقار ڀٽي جي حڪومت، ضيائي مارشل لا، جمهوري حڪومتن جو ٺهڻ، ڊهڻ، مشرف
جي آپيشاهي، ۽ رواداري حڪومت جي اثر هيٺ سندس سوچ ۾ تبديلي ايندي وئي. قاضي صاحب اسان
کي ٽي اهم ڪتاب صوبائي خودمختياري، مرڪزي سياست، سنڌ ۽ پاڪستان جو رياستي نظام ۽ سنڌ
۽ سنڌ جي ذريعي سنڌ جو ۷۱ سالن جو باغائي رياست جو شاندار نقشو چٽيو
آهي.
مان ننڍي هوندي کان
ڪتابن جو شوقين نه پر عاشق آهيان. مان علم ادب ۾ اردو ڪتاب ۽ سنڌي ڪتاب تمام گهڻي تعداد
۾ پڙهيا آهن. پر فضل صاحب جي لکڻ جي طرز مختلف آهي. هن جي هر سٽ مجبور ڪندي آهي ته
وڌيڪ پڙهان، اهم واقعن تي حوالو ڏيندو آهي ۽ اهو حوالو بذات خود اهم ڄاڻ ڏيندو آهي.
ان حوالي جي ذريعي هڪ نئين ڪتاب جو تعارف ڪرائيندو آهي.
قاضي صاحب پنهنجي
ڪتابن ۾ مختلف موضوعن تي ايترن ته ڪتابن سان ملاقات ڪرائيندو آهي جو دل چوندي آهي
ته هاڻي اهي ڪتاب خريد ڪري پڙهي ڇڏيان. هو لکڻ کان اڳ مڪمل طور تياري ڪندو اهي ۽ شعوري
طور اهم ڪتابن جي حوالي ڏيڻ لاءِ ڪتابن جي فهرست ٺاهيندو آهي ۽ اهي حوالا ڪٿي ڏجن
ان لاءِ مڪمل طور رٿابندي ڪندو آهي.
ڪڏهن ڪڏهن حسرت ٿيندي
آهي ته قاضي فضل صاحب جا سڀ ڪتاب حيدرآباد کڻي اچان ۽ پڙهي واپس ڪيان. دل چوندي آهي
ته سائينءَ جي گهر وڃي سندس لائبريريءَ ۾ پورو ڏينهن لڳائي ڪتابن تي سندس تبصرا
پڙهان. کيس صلاح ڏيندس ته اهو ان جي بنياد تي پي ايڇ ڊي وٺي سگهي ٿو.
سائين تمام گهڻ پاسائون
اڀياس ڪيو آهي. قانون، تاريخ، سياست، فلاسافي، بينڪنگ، اقتصاديات، ڏکڻ ايشيا جو تمام
گهڻو اڀياس ڪيو آهي. پر سنڌ هن جو پيار آهي. ننڍي عمر ۾ سندس ذهني اڏام ڏسي مشهور قانوندان
اي ڪي بروهيءَ سندس ساراھ ڪئي هئي.
مان قاضي فضل صاحب
جو انتهائي ٿورائتو آهيان جو هن منهنجي سياسي تربيت به ڪئي آهي. جيڪڏهن مان سندس
ڪتاب نه پڙهان ها ته منهنجي سياسي سوچ ۾ ڪافي خال رهجي وڃن ها. مثال طور پاڪستان ۾
صوبن جي تاريخي حيثيت جي نفي ڪري اڃا تائين اسلام آباد انهن کي انتظاميا ئي سهولتون
سمجهيو ويندو آهي. ان لاءِ هن ۱۹۵۱ع ۾ لاهور ۾ لياقت علي جي تقرير جو حوالو ڏنو آهي. يا انگريز
عورت جيڪا برطانوي راڄ ۽ سنڌين لاءِ چيو ته سنڌين کي جيڪڏهن موقعو ڏنو وڃي ته اهي
تيزيءَ سان ترقي ڪري سگهن ٿا. قاضي صاحب ڪلنٽن جي نائب صدر الگور سندس ڪتاب Assault on reason
جو حوالو ڏئي ٿو ته حڪومت قانونن جي هجي نه ڪي فردن جي، معنيٰ ته سماج جي ترقي لاءِ
قانون جي حڪمراني هجي.
قاضي فضل صاحب سنڌ،
سنڌي ماڻهن سان انتهائي پيار ڪندڙ آهي سنڌ کان ڪراچيءَ جي جدائي، ون يونٽ ۾ سندس زمين
جو نيلام، ڪوڙا ڪليم، ۽ ٻين موضوعن تي تفصيل سان لکيو آهي. ان لاءِ هن الطاف گوهر کان
وٺي ڪيترن ليکڪن جا تاريخي حوالا ڏنا آهن.
قاضي فضل صاحب ۱۹۶۳ع کان وٺي لکڻ شروع ڪيو ۽ اڄ ڏينهن تائين لکندو
رهي ٿو. هو ذوالفقار ڀٽي جي شخصيت کان وڌيڪ متاثر آهي ۽ ان جي تعريف ۾ تفصيل سان Law and Politics in Pakistan
ڪيترو لکيو آهي خاص ڪري لکيو آهي پر مون سميت
اهو چوڻو آهي ته ذوالفقار علي ڀٽي جي شصيت جو نئين سري جائزو وٺي. ۽ جي ايم سيد جا
سمورا ڪتاب پڙهي ان جي نواڻ ڪري لکي اهو اسان تي ٿورو ڪندو. قاضي صاحب جا ڪجھ اڻ ڇپيل
ڪتابن جو ذڪر اچي ٿو. اميد ته هو ڪتاب شايع ڪندو.
جيئن ته سائين ڪراچيءَ
۾ رهيو آهي ۽ هُن ڪتابن کانسواءِ علمي ۽ ادبي حلقن ۾ گهٽ شرڪت ڪئي آهي ان ڪري سندس
شخصيت کي ايتري شهرت نه ملي آهي جيڪا هو لهڻي ٿو. هن وقت هو سرونٽس آف سنڌ سوسائٽيءَ
جو چيئرمين آهي ان لاءِ اميد آهي ته هو سنڌ جي سياسي فڪر کي وڌائڻ لاءِ انهن ۾ وڌيڪ
شرڪت ڪندو.
قاضي صاحب کي صلاح ڏجي
ٿي ته هو سنڌ جي وڏن شهرن ۾ پنهنجي ڪتابن تي ويهڪ ڪرائي، سنڌ جي نوجوانن کي فڪري تربيت
ڏئي ۽ ماڻهن کي پنهنجي علمي پورهئي جي ڄاڻ ڏئي.
جيئن ته مونکي ٻن
ملاقاتن کان وڌيڪ جو موقعو نه مليو آهي، ان ڪري مان سندس شخصيت جي باري ۾ وڌيڪ ڄاڻ
نه ٿو ڏئي سگهان.
منهنجي دعا آهي ته
قاضي فضل سليمان صاحب کي وڌيڪ حياتي ملندي ۽ سنڌ جي فڪر ۽ علمي تحريڪ ۾ وڌيڪ اهم ڪردار
ادا ڪندو.
(ڏھاڙي عوامي
آواز، ۲۳ نومبر ۲۰۱۹ع)
فضل سليمان قاضي
سندس قائدانا شخصيت
عبداللطيف انصاري
منهنجو شاگرد زماني
۾ ليڊر قاضي فضل الحق اها شخصيت آهي جنهنجو ڪردار تاريخ جي ورڪ ۾ نمايان لکيو وڃي
ٿو، اهي شخصيتون جن مقصدن ڪارڻ ملڪ لاءِ، جيڪا پنهنجي صوبي ۽ علائقي لاءِ جيڪا جدوجهد
ڪئي ۽ ان جدوجهد جي سلسلي ۾ قربانيون ڏنيون آهن، سي چند ماڻهو هوندا آهن، انهن مان
هڪ قاضي فضل الحق به آهي، جنهن سان منهنجي ڄاڻ ۽ دوستي ۱۹۵۹ع کان شروع ٿي، جيڪا اڄ ڏينهن تائين قائم آهي،
آئون اتي مثال ڏيڻ چاهيان ٿو جيئن حيدر بخش جتوئي اسسٽنٽ ڪمشنر ڇڏي هاري تحريڪ جو بنياد
رکيو، جنهن ۾ جيڪا هارين سان ناانصافي ٿيندي هئي ۽ سنڌ جون زمينون جنهن تي پاڪستان
جي ٻين صوبن جا ماڻهو قابض ٿي ٿيا، ان لاءِ حيدر بخش جتوئي صاحب نوڪري تائين قرباني
ڏئي هاري ڪميٽي ٺاهي انهن جي حقن لاءِ جدوجهد ڪئي. ۱۹۵۶ع جو جيڪو آئين ٺهيو ان ۾ جيڪي صوبا اولھ پاڪستان
۾ پنجاب، سنڌ ۽ بلوچستان کي گڏي ون يونٽ ٺاهيو ويو جنهن جو ويسٽ پاڪستان ۽ ٻيو جيڪو
هنن چئني کان اڪثريت جي آبادي وارو هو بنگال، ان کي ايسٽ پاڪستان جو نالو ڏئي برابري
جي بنياد تي ڪيو ويو.
۱۹۵۸ع ۾ ملڪ ۾ مارشل لا لڳو، ايوب خان ملڪ تي قابض ٿيو، ملڪ جون ان وقت
اسيمبليون قبرستان نما هيون، ڪنهن به ميمبر کي اها همٿ ۽ جرئت نه هئي ته ڪو عوامي
حقن لاءِ آواز اٿاري، ان وقت قاضي فضل الحق شاگردن جي جماعت سنڌ اسٽوڊنٽ فيڊريشن
ٺاهي، جنهن کي پوري سنڌ جي هر ضلعي ۽ تعلقي ليول تائين آرگنائيز ڪيو، ان زماني ۾ سنڌي
نوجوانن کي ٽيڪنيڪل ڪاليجن ۾ حق نه ملڻ ۽ سنڌي زبان کي ختم ڪرڻ جا منصوبو ٺاهيا
ويا، انهي تي آواز اٿارڻ لاءِ قاضي صاحب ان پليٽ فارم جو بنياد رکيو ۽ جدوجهد ڪئي.
قاضي صاحب ۾ جيڪي به خوبيون هيون تنهن سان گڏوگڏ هو تمام ذهين هو، هو جيڪڏهن چاهي
ها ته سي ايس ايس جو امتحان آساني سان پاس ڪري سگهيو ٿي پر هن پنهنجي جدوجهد ۾
نمايان پوزيشن حاصل ڪئي.
قاضي فضل الحق ۱۹۶۱ع دوران سنڌ يونيورسٽي اسٽوڊنٽس يونين جي
اليڪشن ۾ جنرل سيڪريٽري جي عهدي تي اليڪشن ۾ ڪامياب ٿيو. ذوالفقار علي ڀٽو جيڪو ان
وقت پريزيڊنٽ ايوب خان جي ڪيبينيٽ ۾ وزير هو، ان کي سنڌ يونيورسٽي اسٽوڊنٽس يونين ۾
Inaugurated
لاءِ مدعو ڪيو هو. جيڪا ڳالھ ان وقت جي وائس چانسلر ڊاڪٽر رفيع الدين صديقي کي نه
وڻي ۽ هن فضل قاضي کي ان دعوت کي منسوخ ڪرڻ لاءِ زور ڀريو. جنهن تي فضل قاضي انڪار
ڪيو. وي سي هن کي ان جو خراب نتيجو نڪرڻ لاءِ چيو ۽ فضل قاضي جيڪو ايم اي پرويس پوليٽڪل
سائنس جو شاگرد هو، ان جي داخلا خارج ڪري ڇڏي. ان وقت قاضي صاحب ايل ايل بي ڪري ورتي،
شاگردي جي دوران سنڌ لينگويج جي مسئلي دوران ان وقت ايوب خان جي ڪيبينيٽ جو وزير
ذوالفقار علي ڀٽو صاحب هو، جنهن سنڌي لينگويج کي پنهنجي واپس مقام تي پهچائڻ ۾ مدد
ڪئي، ان سلسلي ۾ اسٽوڊنٽس پاران ڀٽي صاحب جو آجياڻو رکيو ويو، ڀٽو صاحب بذات خود تمام
ذهين، قابل هو.
آئون اهو به ٻڌائڻ
چاهيان ٿو ته سنڌ يونيورسٽي جي وائيس چانسلر رضي الدين صديقي ايم اي پرويس جي ڇهن
شاگردن کي ريسٽيڪيٽ ڪيو هو. ان فيصلي کي واپس وٺڻ ۽ سنڌ جي مسئلن تي ويسٽ پاڪستان جي
گورنر امير محمد ڪالا باغ سان ملاقات جي ڪوشش لاءِ قاضي صاحب سان گڏ راقم، مير
امداد، مسٽر محمد اسماعيل ڏاهري لاهور وياسين جتي امير محمد سان ملاقات ته ڪانه ٿي
پر اسان کي چيو ويو ته ياداشت پيش ڪريو، جيڪو قاضي صاحب جي ليڊرشپ ۾ اسان انهن
شاگردن جي ريسٽيڪيٽ جي فيصلي کي واپس وٺڻ سان گڏوگڏ سنڌ جا مسئلا جيڪي سنڌ سان ناحق
۽ ناانصافيون ٿي رهيون هيون اهي بيان ڪري پيش ڪيون. اندازو آهي ته گورنر صاحب کي
ياداشت نامو پيش ڪيو ويو جنهن جي ڪري گورنر چانسلر جي حيثيت سان ريسٽيڪيٽ واپس ورتا.
قاضي صاحب کي سنڌ جي مسئلن سان ايڏي ته دلچسپي هئي جو هڪ ڀيرو ايسٽ پاڪستان جو نيشنل
عوامي پارٽي جو صدر ليڊر مولانا عبدالحميد ڀاشاني حيدرآباد ۾ مير رسول بخش ٽالپر
وٽ آيو هو اتي اسان جي قاضي صاحب سان ڀاشاني سان ملاقات ٿي، قاضي صاحب هن کي سنڌ جي
مسئلن تي ۽ سنڌي زبان جي مسئلي لاءِ مولانا کي ٻڌايو ته توهان اسان جي مدد ڪريو پر
مولانا جيڪو جواب ڏنو اهو حقيقت تي مبني هو، بابا پنهنجن مسئلن کي حل ڪرائڻ لاءِ توهين
پاڻ جدوجهد ڪريو.
قاضي صاحب ذهانت ۽
ملڪي مسئلن تي ڄاڻ جو عبور آئون هن مثال سان ڪرڻ ٿو چاهيان ته جڏهن ڀٽو صاحب پيپلز
پارٽي ٺاهي چڪو هو ته ان وقت پهريون ڀيرو جڏهن ڀٽو صاحب گرفتار ٿيو ته هن مير علي
احمد کي ان وقت ايڪٽنگ چيئرمين مقرر ڪيو. ڀٽي صاحب سان گڏ مير رسول بخش، ممتاز ڀٽو،
سنڌ مان گرفتار ٿيا، ائين ٻين صوبن مان پاڪستان پيپلز پارٽي جا ليڊر به گرفتار ٿيا،
مير علي احمد صاحب اسان جي روبرو قاضي صاحب کي چيو ته گرفتارين جي مزاحمت سان گڏوگڏ
پيپلز پارٽي جي پروگرام ۽ ملڪي حالتن تي بيان ٺاهي ڏيو ته ان کي بحث هيٺ آڻي پريس
۾ شايع ڪرايون، قاضي صاحب چئن صفحن تي انگريزي ۾ بيان تيار ڪري ڏنو، جيڪو مير صاحب
انهي کي تسليم ڪيو، اهو بيان ڇپجڻ سان مير صاحب کي وڏو داد مليو ۽ ايڏو مدلل بيان
پارٽي متعلق پهريون دفعو پڙهيو ويو.
No comments:
راءِ ڏيندا