آغا غلام نبي صوفي
سچل سائينءَ جو شارح
ڊاڪٽر مخمور بخاري
آغا غلام نبي سيپٽمبر ۱۸۸۹ع ۾ شڪارپور جي سيوي
در محلا ۾ پيدا ٿيو. اميراڻي گھر ۾ جنم سبب ڏاڍي لاڏ ڪوڏ سان نپنو، پنجن سالن جي عمر
۾ گھر جي ويجھو اُن وقت جي مشهور سنڌي اسڪول ‘نادر واري’ ۾ داخل ٿيو جيڪو اڃا تائين
پنهنجي اصل جاءِ تي ‘قاضي محلا پرائمري اسڪول’ جي نالي سان مشهور آهي. جنهن کان پوءِ
انگريزي تعليم جي لاءِ شڪارپور ۾ قائم گورنمينٽ هاءِ اسڪول ۾ داخل ٿيو. سنه ۱۸۸۵ع ۾ سنڌ جي هڪ ڏاهي
۽ محسن خانبهادر حسن علي آفندي، علي ڳڙهه ڪاليج جي طرز تي مسلمانن جي لاءِ ڪراچيءَ
۾ ‘سنڌ مدرسة الاسلام’ جو قيام عمل ۾ آندو. سنه ۵ آڪٽوبر ۱۸۹۷ع تي مقرر ٿيل مدرسي
جي پرنسپل ‘پرسي هائيڊ’ (Percy Hide)، ٽالپر اميرن جي ٻارن کي مدرسي ۾ تعليم ڏيارڻ لاءِ خاص توجھ ڏنو.
ان دؤر ۾ آغا گل حسن، رياست خيرپور ۾ ڊپٽي ڪليڪٽر هو. هن ان اثر هيٺ پنهنجي پُٽ آغا
غلام نبي صوفي کي اعليٰ انگريزي تعليم ڏيارڻ لاءِ سنه ۱۸۹۸ع ۾ داخل ڪرايو، جتي
هن ۱۹۰۷ع ۾ مئٽرڪ جو امتحان ڏنو جنهن ۾ ڪامياب نه ٿي سگھيو. اُن
امتحان جي هڪ پيپر جا سوال آغا ‘صوفي’ سنڌي شعر ۾ لکيا. جنهن کان پوءِ هو واپس رياست
خيرپور ۾ پيءَ وٽ موٽي آيو. سندس والد کيس شڪارپور هاءِ اسڪول ۾ داخل ڪرايو، سندس ڪتاب
‘آغاز عشق آغا’ مان ڄاڻ ملي ٿي ته هو ۲۵ جون ۱۹۰۷ع تي شڪارپور هاءِ اسڪول
جي بورڊنگ هائوس ۾ موجود هو. جتان هن سنه ۱۹۰۸ع ۾ تعليم مڪمل ڪئي.
کيس ان کان پوءِ رياست ۾ قائم انگريزي اسڪول ۾ سنه ۱۹۱۱ع ۾ پارسي زبان جو استاد
مقرر ڪيو ويو. ايمانداري، محنت ۽ ذميواري سان ڪم ڪرڻ جي نتيجي ۾ ٻن سالن اندر ميرن
طرفان سندس عهدي ۾ ٽي دفعا اضافو ڪيو ويو، جنهن تحت اول کيس رياست جي مير صاحبن جي
شهزادن جي تعليم جو اتاليق مقرر ڪيو ويو، جيڪا ذميواري آغا ‘صوفي’ ڀرپور نموني سان
ادا ڪئي. سنه ۱۹۱۹ع ۾ کيس رياست جي تعليم کاتي جو سپريڊنٽ مقرر ڪيو ويو. هن
نئين ذميواريءَ کي پڻ هن احسن نموني سان نڀائيندي رياست ۾ تعليم جي بهتريءَ لاءِ اهم
۽ منفرد ڪردار ادا ڪيو. هن اُن منصب تي رهندي رياست جي سمورن اسڪولن ۾ پڙهائڻ جي لاءِ
‘آسان فارسي زبان’ ۾ گرامر تيار ڪيو جيڪو ان دؤر ۾ هڪ نئين ڪوشش هجڻ باوجود ڪامياب
ٿيو، جنهن جو ثبوت ان ڳالهه مان لڳائي سگھجي ٿو ته اهو ڪتاب ٿوري وقت کان پوءِ سموري
سنڌ جي ٽريننگ ادارن لاءِ نصاب طور منظور ڪيو ويو. ان کان پوءِ آغا صاحب انگريزي جو
گرامر پڻ لکيو، جيڪو ڊي پي آءِ طرفان سنڌ جي هاءِ اسڪولن جي پنجين درجي جي شاگردن جي
لاءِ نصاب ۾ شامل ڪيو ويو. افسوس هي ٻه اهم ڪتاب هن وقت بنهه ناياب آهن. ان دؤر ۾ آغا
صاحب جي خيالن ۾ تبديلي آئي ۽ هن جو لاڙو تصوف ڏانهن وڌيو ۽ هو اول سيد حسن جان سرهندي
جو مريد ٿيو، پر کيس ان رنگ ۾ طبيعت کي قرار نه آيو ۽ پوءِ علي محمد لقماني جي ساٿ
۾ درگاهه سچل سرمست جي ان وقت جي گادي نشين ميان قبول محمد صاحب المعروف سخي صاحب جي
صحبت ۾ داخل ٿيو. درازي در جي فيض مان ايترو ته فيضياب ٿيو جو سندس خيالات ۽ زندگيءَ
جي طرز تبديل ٿي وئي. پاڻ ان رنگ ۾ ايترو ته رنڱجي ويو جو مرشد کيس پنهنجن پيارن طالبن
۾ شامل ڪندي گيڙو الفي ڍڪايائينس ۽ هو عام فقيرن وانگر هٿن ۾ چپڙيون ۽ يڪتارو کڻي درگاهه
تي چوڪي پڻ ڏيندو هو. سندس گھڻو وقت درگاهه تي ئي گذرندو هو، تنهن ڪري سندس ستگر کيس
رهڻ لاءِ اها تاريخي ڪوٺي ڏني جنهن ۾ سچل سائين جي پياري طالب نانڪ يوسف روحانيت جون
منزلون طئه ڪيون هيون. سندس ان روش جي سخت مخالفت پڻ ٿي؛ پر هُو پنهنجي ڳالهه تي قائم
رهندي هڪ قدم اڳتي ‘صوفي’ نالي سان رسالو جاري ڪري همه اوست ۽ ٻين صوفي عقيدن متعلق
مواد شايع ڪرڻ شروع ڪيو، جنهن تي ڪجھ وقت کان پوءِ رياست طرفان پابندي لڳي وئي ۽ کيس
سزا طور نوڪريءَ تان پڻ هٽايو ويو.
آغا صوفيءَ جون علمي ادبي خدمتون:
آغا صوفي حاذق حڪيم هجڻ سان گڏوگڏ
هڪ اديب، شاعر ۽ محقق پڻ هو. هن جتي نصاب لاءِ ڪتاب لکيا اُتي هن ٻيو به ڪيتروئي علمي
ڪم به ڪيو پر کيس خبر ناهي ته ڇو سنڌ جي ادبي تاريخن ۾ ڪا جوڳي جاءِ نه ڏني وئي ۽ نه
ئي سندس علمي ادبي پورهئي کي هڪ هنڌ يڪجا ڪيو ويو آهي. تنهن ڪري سنڌي ٻولي جو هي شاعر،
اديب ۽ سچل شناس موجود دور کان ذري گھٽ وسري چڪو آهي. هن وقت ته سندس اڻڇپيل مسودا
به گھڻي ڀاڱي گُم آهن، جن جا فقط مختلف تحريرن ۾ حوالا ملن ٿا. آغا صوفي جي ڪم کي اسان
ٻن حصن ۾ ورهائي سگھون ٿا. (الف) علم ادب جي ترقيءَ ۾ عملي ڪردار. (ب) قلمي پورهيو.
(الف) علم ادب جي ترقيءَ ۾ عملي ڪردار:
سنڌ جي تاريخي شهر شڪارپور مان جڏهن
جنوري ۱۹۳۲ع ۾ ماهوار رسالو ‘سنڌو’، مسٽر بولچند وسو مل راجپال جاري
ڪيو ته هن آڪٽوبر ۱۹۳۲ جي پرچي ۾ ‘سنڌي ساهت سميلن’ ڪوٺائڻ لاءِ ايڊيٽوريلس ۾ سنڌ
جي اديبن، شاعرن ۽ عالمن کي نينڍ ڏني، سندس ڇهن مهينن جي مسلسل محنت کان پوءِ ۱۵ ۽ ۱۶ اپريل تي شڪارپور ۾ اُها
ڪانفرنس ٿي، اُن ڪانفرنس کي ڪامياب بڻائڻ ۾ پروفيسر شيوا رام ڦيرواڻي، ڀوڄ راڄ ناگراڻي،
حنيف صديقي ۽ ڪن ٻين سان گڏ آغا غلام نبي صوفي جو ڪردار گھڻو اهم ڏسجي ٿو، اهڙي شاهدي
ماهوار سنڌو جي ۱۹۳۶ جي مختلف پرچن مان ملي ٿي. ساڳيءَ ريت شڪارپور ۾ ۱۹۳۲ع ۾ ‘سي اينڊ ايس’ (چيلا
سنگھ سترام داس بجاج ۽ سيتل داس تيرٿ داس پنجابي)، ڪاليج جي بنياد رکڻ ۾ آغا صوفي پڻ
پنهنجي وس آهر ڪوششون ڪيون، جنهن کان پوءِ هن شڪارپور ۾ شاعراڻي ماحول کي هٿي ڏيارڻ
لاءِ بزمِ مشاعره شڪارپور جو بنياد رکيو، جنهن جي پليٽ فارم تان ڪيترائي ڪامياب طرحي
مشاعره ٿيا. ۶-۵-۴ مئي ۱۹۳۴ع تي شڪارپور ۾ ٻارن
جي يارهين ڪانفرنس منعقد ٿي جنهن ۾ پڻ بزم پاران مشاعري جو اهتمام ڪيو ويو. هن مشاعري
۾ آغا صوفي سميت قادربخش بشير، پسيرام شامداس مٿراڻي، ليکراج عزيز، هولا رام پورن،
قاضي عبدالرؤف عبد، حافظ واليڏنو سومرو، حافظ يار محمد سومري سميت ٻيا ڪيترائي شاعر
شامل ٿيا.
شڪارپور ۾ سنه ۹۶-۱۸۹۵ع ڌاري ‘ڌرم اپڪار اميچوئر
ڊرامٽڪ سوسائٽي’ جو بنياد ديوان ٺاڪر داس ناگراڻي ڪن ساٿين سان گڏ رکيو ۽ پاڻ ان جو
پريزيڊنٽ مقرر ٿيو ۽ جنرل سيڪريٽري مهراج بنسيرام بڻيو. هن سوسائٽي ۾ آغا صوفي ڊائريڪٽر
۽ هدايتڪار طور ننڍي عمر ۾ پنهنجي صلاحيتن جو ڀرپور مظاهرو ڪيو. هن ڊراما سوسائٽي ڪيترائي
ڊراما اسٽيج ڪيا جيڪي مقبول ٿيا. اهڙن انڪن ۾ مرزا قليچ بيگ جو شڪنتلا، منڊليءِ جي
صدر ديوان ٺاڪر داس جو چنڊراولي ۽ تريا چلتر، گاگن سنگھ آتما سنگھ آڏواڻيءَ جو شڪنتلا
دشنيت ۽ ٻيا ڪيترائي شامل آهن. هنن ڊرامن کي اسٽيج تي پيش ڪرڻ ۽ ڪامياب بڻائڻ ۾ پردي
پويان ٻين دوستن سان گڏ آغا صوفيءَ جو به اهم ڪردار آهي. اهڙيءَ ريت سنه ۱۹۲۴ع ۾ آغا صوفي ‘الهلال
ڊرامٽڪ سوسائٽي’ جو بنياد رکيو. جيڪا ۲۹-۱۹۲۸ع تائين ڪم ڪندي رهي.
هن سوسائٽي طرفان آغا صاحب جا ڊراما ‘دنيا دورنگي’، ‘شانِ اسلام’، ‘آغا حشر جو اردو
ڊرامو ‘صيد هوس’ ۽ ماستر رحمت علي جو ‘تصويرِ رحمت’ پيش ڪيا ويا.
آغا غلام نبي صوفي جو والد جڏهن
رياست خيرپور جي نائب وزير جي عهدي تان رٽائر ٿي واپس شڪارپور ۾ اچي رهيو ته هن هندو
سيٺن طرفان مسلمان زميندارن سان ڏيتي ليتي جي معاملي تي ٿيندڙ زيادتين کي محسوس ڪندي
پنهنجي گھر جي ويجھو ‘شڪارپور ڪو آپريٽو سوسائٽي’ جي نالي سان هڪ اناج جي وڪري جو ڊيپو
کوليو. اڳتي هلي آغا گل حسن امدادِ باهمي جي اصول تي ‘گرين سيل سوسائٽي’ جو قيام وجود
۾ آندو جنهن کي پڻ والد سان گڏ آغا صوفي سنڀاليندو هو. ان کا علاوه پاڻ ڪجھ وقت شڪارپور
جي ميونسپالٽي جو ميمبر به ٿي رهيو ۽ چيئرمين سينيٽري ڪاميٽي جي حيثيت ۾ شڪارپور جي
چڱي خاصي خدمت ڪيائين.
(ب) قلمي پورهيو:
آغا صوفيءَ پنهنجي مختصر ڄمار ۾
ڪيترا ئي ڪتاب لکيا. جيڪي گھڻو ڪري شاعري جا آهن. سندس ڪجھ ڊراما پڻ ڇاپي ۽ قلمي حالتن
۾ موجود آهن. جڏهن ته سندس زندگي جو يادگار قلمي پورهيو سچل سرمست متعلق تاريخي دستاويز
آهي (جيڪو ايندڙ صفحن ۾ اوهان پڙهي سگھو ٿا). آغا صوفيءَ جي لڳ ڀڳ ٽيويهن ڪتابن جي
هڪ لسٽ ته ملي ٿي پر افسوس جو انهن مان ٿورن شايع ٿيل ڪتابن مان پڻ اسان کي ڪي چند
هٿ اچي سگھيا. اسان گھڻي ڪوشش کان پوءِ آغا صاحب جي سموري قلمي پورهئي متعلق جيڪا ڄاڻ
حاصل ڪري سگھيا آهيون اُها پيش ڪجي ٿي:
گلزار محمدي: شاعريءَ جو هي مجموعو ۲۸ صفحن تي مشتمل آهي جيڪو
پوڪرداس شڪارپور طرفان ۱۹۱۳ع ۾شايع ٿيو.
دنيا دورنگي عرف عشق نيرنگي: آغا صاحب جو هي ڊرامو جڏهن پهريون
دفعو ‘ينگ مين اميچوئر ڊرامٽڪ سوسائٽي’ شڪارپور طرفان اسٽيج تي پيش ڪيو ويو ته گھڻو
مقبول ٿيو. جنهن کان پوءِ ڪيترائي دفعا اسٽيج ڪيو ويو. ان جي مقبوليت کي محسوس ڪندي
ٿانورداس تاجر ڪتب طرفان ۱۹۱۴ع ۾ هن ڊرامي کي ڪتابي صورت ۾ ڇپائي
پڌرو ڪيو ويو. جنهن جو ٻيو ڇاپو ورهاڱي کان پوءِ ۱۹۶۰ع ۾ سنڌي ادبي بورڊ
۽ ٽيون ڇاپو ۱۹۷۰ع ۾ ساڳي اداري پاران شايع ڪيو ويو.
فارسي گرامر: هي ڪتاب رياست خيرپور جي تعليمي
ادارن لاءِ آغا صاحب پنهنجي ملازمت دوران لکي شايع ڪرايو.
Grammatical Primer (انگريزي گرامر): هي ڪتاب رياست خيرپور جي تعليمي ادارن لاءِ آغا صاحب
پنهنجي ملازمت دوران لکي شايع ڪرايو.
آغاز عشق آغا: ۶۴ سنڌي غزل جو هي مجموعو
۶۰ وڏن صفحن تي پکڙيل آهي. جنهن کي حيدرآباد جي بُڪ سيلر دليپ
سنگھ اينڊ برادرس ۱۹۲۸ع ۾ ڇپائي پڌرو ڪيو. هن ڪتاب جي وڪري جي لاءِ حيدرآباد مان
شايع ٿيندڙ هفتيوار ‘صوفي ڪلام’ اخبار ۾ اشتهار پڻ ڇپيا. هي ڪتاب هن وقت بنهه ناياب
آهي.
فرياد آغا: ۲۴ سنڌي غزل جو ننڍي سائيز جي ۲۴ صفحن تي ڦهليل هي مجموعو
چانڊو مل گيانچند بُڪ سيلر حيدرآباد پاران ۱۹۲۹ع ۾ پڌرو ڪيو ويو.
سچل سرمست: سچل سرمست جي خانداني پسمنظر، زندگي، فن ۽ فڪر سميت
ڪلام جي سهيڙ تي مشتمل هي ڪتاب مصنف خود پنهنجي خرچ تي سچانند نيوانند رام تلريجا شيام
سندر بجلي پريس شڪارپور مان ۱۹۳۳ع ۾ شايع ڪرايو. (جنهن بابت تفصيلي
گفتگو اسان ايندڙ صفحن ۾ ڪنداسين).
طبي جواهر: آغا صاحب شاعر به هو ته حڪيم به، موسيقي شناس ته
خوش گِلو به. انهن سمورين ڳالهين جو فائدو وٺندي هن طب جي نسخن کي شاعريءَ جي انداز
۾ ڏاڍي دلچسپ پيرائي ۾ پيش ڪيو. جيڪو سنه ۱۹۳۵ع ۾ ڀائي ٿڌا سنگھ گلاب
سنگھ بُڪ سيلر شڪارپور ڇپائي پڌرو ڪيو.
تاريخ ڊرامه: هن ڪتاب ۾ ننڍي کنڊ جي ڊرامي جي
تاريخ کي تفصيل سان بيان ڪيو ويو آهي. جنهن ۾ مشرقي هندستان (قديم زمانو)، وچ وارو
زمانو ۽ ڊرامانگار ۽ هلندڙ زمانو ۽ ڊرامانگار، هندي ڊرامو، بنگالي ڊرامو ۽ اسٽيج، هندي
ٻولي ۾ ڊرامو جهڙا عنوان قائم ڪري ڊرامي جي فن ۽ تاريخ کي خوب اجاگر ڪيو ويو آهي. هٿ
جي لکيل ۳۴۸ صفحن واري هن مسودي کي مصنف ۲۴ آڪٽوبر ۱۹۳۶ع تي لکي مڪمل ڪيو. هي
ڪتاب اڻڇپيل حالت ۾ ڇپائي جي انتظار ۾ موجود آهي.
مناجات قرآني: آغا صاحب باعمل صوفي هو هن پنهنجي
حياتيءَ ۾ قرآن شريف مان اخذ ٿيل دعائون ۽ ڪن ننڍين سورتن جو سنڌيءَ ۾ منظوم ترجمو
ڪيو، جيڪي سندس وفات بعد سندس شاگرد شيخ ساز علي ‘ساز’، ‘مناجات قرآني’ جي نالي سان
ترتيب ڏنيون. جنهن کي سندس والد، مرحوم جي روح کي ايصال ثواب خاطر ۱۹۳۸ع ۾ مسلم پريس شڪارپور
مان شايع ڪرايو.
افسوس آغا: هن ڊيمي سائيز جي ڪتاب
۾ آغا صاحب جا ۲۴ غزل شامل آهن.
ارمغان آغا:
شان اسلام: (ڊرامو)
انقلاب يورپ: (ڊرامو)
جرمن سازش: (ڊرامو -اڻڇپيل)
ڪرشن ڪرپا: (ڊرامو -اڻڇپيل)
عبرت: (ڊرامو -اڻڇپيل)
هو الحڪيم: ۵۶ صفحن تي مشتمل هي ڪتاب منوهر پرنٽنگ
پريس شڪارپور مان شايع ٿيو، جنهن ۾ پڻ طبي نسخا شامل آهن.
هندو يوگا وديا:
ڪاليج ڪا زمانه: (اردو ڊرامو)
پهلا پيار: (اردو ڊرامو -اڻڇپيل)
شاهنامه سنڌ: آغا صاحب ‘شاهنامه فردوسي’ جي طرز
تي سنڌ جي تاريخ کي منظوم انداز ۾ لکڻ شروع ڪيو، جنهن جو گھڻو حصو مڪمل ڪري چڪو هو
پر ساڻس زندگي وفا نه ڪئي ۽ اهو ڪتاب اڻ مڪمل ئي رهجي ويو.
گلشن آغا: سنڌ جي نامور شاعر سيد اظهر گيلاني ۱۹۹۸ع ۾ آغا صوفيءَ جو سمورو
ڪلام مختلف جاين تان هٿ ڪري هن نالي سان ترتيب ڏنو، جيڪو قلمي حالت ۾ سنڌي ادبي بورڊ
وٽ ڇپائي جي انتظار ۾ آهي.
(۱۹ جولاءِ ۲۰۱۵ع تي سندس ۷۷ هين ورسي آھي.)
No comments:
راءِ ڏيندا