ڪامريڊ مانڌل شر
جدوجهد جو نانءُ - چوٿين
ورسي جي حوالي سان
عوامي آواز ايڊيٽوريل
کيروھي،
جنهن جو نالو کير ۽ روھي سبب پيو ڇو ته اتي مالوند ماڻهوَ ھجڻ سبب کير جام ھوندو
ھو ۽ سوين سال اڳ اتي ھڪ خاص قسم جو پٿر ملندو ھو جنهن کي روھي چوندا هئا جيڪو
ڪاتين کي تکو ڪرڻ لاءِ ڪم ايندو ھو پر اڪثر ڪتابن ۽ ڪامريڊ مطابق اھو نالو ڪافي
سال اڳ پيو ۽ سندس وڏڙن مطابق ته اھا حقيقت هئي انهي کيروھي ۾ھڪ اھڙي ڪردار ڪامريڊ
مانڌل شر جو جنم ٿيو، جنهن کي صدين تائين وساري نٿو سگھجي.
ڪامريڊ
مانڌل شر سنڌ جو حقيقي عاشق ھو جنهن ھر وقت سنڌ جي حقن لاءِ پاڻ ملھايو، ڪامريڊ جي
زندگي ۽ سندس ارڏي ڪردار بابت جيترو لکون سو تمام گھٽ آهي ريگستاني علائقي کيروھي
۾ جنم وٺندڙ ڪامريڊ مانڌ شر جا وڏا پاڳارا خاندان جا مريد ھئا، سندس والد ننڍپڻ ۾
کيس ڪجھ رڍون ڏئي چيو ته “مانڌل ھتي ماڻهن جو پيٽ ڀرڻ مشڪل آهي تنھنڪري وڃ ھنن رڍن
کي ڍو ڪرائي اچ” پر ڪامريڊ جو شوق تعليم ڏانھن ھو جنهن سبب ھو وڻ جي ھيٺيان قائم
اسڪول ۾ تعليم حاصل ڪرڻ لاءِ ويندو ھو ۽ ايئن شروعاتي تعليم اتي پاس ڪيائين جنهن
بعد ڪامريڊ مانڌل شر ۽ سندس وڏن جا واسطا درگاھ شريف پير ڳوٺ سان ھجڻ سبب سندس
اسڪالرشپ منظور ٿي ۽ ھو ميٽرڪ پير ڳوٺ ۾ ڪرڻ ويو، تنھن بعد سانگھڙ ۾ ڪامريڊ مانڌل
شر جوڻيجن وٽ نوڪري ڪندو ھو ۽ اتي ئي انٽرميڊيٽ پڻ ڪيائين.
ڦوھ
جواني ايندي ئي ڪامريڊ ۱۹۶۵ ۾
حرجماعت سان گڏ وطن جي حفاظت لاءِ پاڪ _ ڀارت جنگ ۾ حصو پڻ ورتو، ھن ڏھاڪي ۾
ڪامريڊ مانڌل شر ڌرتيءَ جي عشق ۾ وٺجي ويو ۽ سنڌ جي ماڻهن جي حقن لاءِ ميدان ۾ آيو
ته ڪامريڊ تي ظلمن جا پھاڙ ڪيرائڻ پڻ شروع ڪيا ويا، ڪامريڊ مانڌل شر ڪاروڪاري، سنڱ
چٽيءَ سميت ٻين ڪڌن رسمن خلاف به اڪيلي سر جدوجهد ڪئي ۽ آخرڪار بندش وجھرائي.
ڪامريڊ مانڌل شر کي قيد ڪري ڪوئيٽا جيل ۾ رکيو ويو جتي مٿس ٽارچر ڪيو ويندو ھو، ان
جيل ۾ اڳ شھيد نذير عباسي قيد ھو جنهن سان سندس ويجھڙائي وڌي وئي ۽ جلد ئي ڪميونسٽ
تحريڪ ۾ سرگرم رھڻ سان گڏ سنڌ ھاري تحريڪ جو مرڪزي صدر پڻ چونڊيو ويو.
ڪامريڊ
مانڌ شر گھوٽڪي ۾ قائم خانگي ڪمپنين خلاف فولادي ديوار بڻجي مقامي ماڻهن لاءِ آواز
کڻندڙ پھريون شخص ھو، ڪمپني خلاف وڙھڻ تي تر جا وڏيرا، ٺيڪيدار ۽ مختلف ماڻهو سندس
ويري بڻجي ويا پر ڪامريڊ جي نجي ڪمپنين خلاف اڻٿڪ جدوجهد ڪامريد کي وڌيڪ امر بڻائي
ڇڏيو ۽ ھو وڌيڪ مظبوط ٿيندو ويو ۽ آخرڪار کيروھي سميت مختلف علائقن ۾ ڪمپني مجبور
ٿي پئي ۽ ويم گھر، موبائيل ڊسپينسري سميت ٻيون سھولتون پڻ ڏنيون، ڪمپنيءَ گوڏا
کوڙي ڇڏيا ۽ ڪامريڊ تي ان وقت ڪمپني انتظاميه طرفان ڌار ڌار ڪيس به داخل ڪيا ويا
پر جنهن جي دل ۽ دماغ ۾ عشق ۽ جدوجهد سمايل ھجي ان کي ڪير ڪيئن ٿو روڪي سگهي. ايئن
ئي ڪامريڊ مانڌل شر جي زندگي رھي ھو ضياءَ دور کان مشرف دور تائين ست ڀيرا جيل ۾
ويو ۽ اتي کيس انتھائي دردناڪ تڪليفون ڏنيون وينديون ھيون، آبادگارن جي مسئلن جنس
جي ريٽ سميت ٻين ڳالهين کي مدنظر رکي ڪامريڊ مانڌل شر اڳڀرو رھندو ھو، نرلي مائينر
تي پاڻي کوٽ خلاف ڪامريڊ پھرين صف ۾ ھوندو ھو ۽ اھو ئي سبب ھو جو پڇڙي تائين پاڻي
پھچي ويندو ھو، ضياءَ دور ۾ مليل زمينن ۾ ڪامريڊ مانڌل شر ھڪ ايڪڙ به زمين نه کئين
پراڻي جيپ تي جتي به مقامي ماڻهو سان ڪو اھنج پيش ايندو ھو ته اتي گجگوڙ ڪندي پھچي
ويندو ھو، ڪامورا ھجن يا سردار توڙي رياستي ادارا پر ڪامريڊ پنهنجي منزل کي ڪڏهن ڪونه
وساريو ۽ سنڌ اندر ڪامريڊ اھڙو نالو ٺاھيو جيڪو اڄ به زنده آهي.
ڪامريڊ
مانڌل شر ۱۸ آگسٽ ۲۰۱۶ ۾ ھن فاني جھان مان لاڏاڻو ڪيو ۽ ھر ماڻهو جي اک الي ڪندي ڌرتيءَ جي ھنج ۾
ھميشه لاءِ امر بڻجي ويو، سندس چوٿين ورسيءَ تي کيس سرخ سلام پيش ڪجي ٿو، ڪامريڊ
جھڙا ماڻهو صدين ۾ پيدا ٿيندا آهن جنهن جو خال ڀرجڻ تمام ڏکيو ھوندو آهي.
(ڏھاڙي عوامي
آواز ۾، ۱۹ آگسٽ ۲۰۲۰ع تي ڇپيل)
مانڌل شر
هڪ آدرشي ڪردار
رئوف نظاماڻي
“ڳچي ڳانا
لوهه جا” ڪامريڊ ماندل شر جي جيل ڊائري بلڪه هڪ لحاظ کان سندس آتم ڪهاڻي آهي. اها
هڪ اهڙي شخص جي اتساهه ڏيندڙ ڪهاڻي آهي جنهن لاءِ زندگيءَ ۾ ڪجھه به سازگار نه هو.
اتر سنڌ ۾ ڏهرڪيءَ جي هڪ ڳوٺ سان واسطو رکندڙ سندس خاندان نسلن کان رڍن پالڻ ۽
چارڻ جو ڪم ڪندو هو. اتان جي زمين ٿاريلي هئي، پاڻي نه هو ۽ اهڙي ريت ڪابه پوک
ممڪن نه هئي. تعليم جو حصول انهن لاءِ بيڪار ۽ وقت جو زيان هو. رڍون چارڻ ئي
روزگار جو اهم وسيلو هوندو هو.
ڳوٺ جا
ڇوڪرا رڍن سان صبح سوير نڪري ويندا هئا ۽ شام جو موٽندا هئا ۽ ڪڏهين ڪڏهين ته سندن
موٽڻ ۾ ڪيترا ڏينهن ٿي ويندا هئا. ڪڏهين ويجھڙائي ۾ گاهه نه هجڻ ڪري اهي رڍن سان
پنجاب تائين به هليا ويندا هئا.
هڪ
ڏينهن ويجھي اسڪول جو ماستر سندن ڳوٺ آيو ۽ ڳوٺاڻن کي پنهنجن ٻارن کي اسڪول ۾ داخل
ڪرائڻ لاءِ چيائين. ڪو به ان لاءِ راضي نه ٿيو پر مانڌل گھٽ عمر هئڻ باوجود پڙهڻ
جو ارادو ظاهر ڪيو. اسڪول ڳوٺ کان ڇهه ميل پري هو. هن اتان پنج درجا پاس ڪيا ۽
پوءِ ٻه درجا ٻي اسڪول مان ڪيا جيڪو اڃا ٻه ميل پرتي هو. هو پنڌ ئي اسڪول ايندو
ويندو هو. پوءِ هن فائنل ڪري انگريزي تعليم حاصل ڪرڻ ٿي چاهي. پر سندس پيءُ خرچ
بند ڪري ڇڏيو. سندس چوڻ هو ته ايتري تعليم حاصل ڪرڻ جو ڪو فائدو ناهي. اسان غريبن
کي ڪو نوڪري وٺي نه ڏيندو ۽ ٻي ڳالهه ته مون وٽ رڍن چارڻ لاءِ به ڪو ماڻهو ناهي.
پير پاڳاري وارا سندس خاندان جا مرشد هئا ۽ غريب شاگردن جي وظيفي وغيره سان مدد به
ڪندا هئا.
هن پير
جو ڳوٺ پهچي انهن کان وظيفو وٺي پنهنجي پڙهائي جاري رکي. پوءِ هن سانگھڙ جي جوڻيجا
زميندارن وٽ پهرين ڪراچي ۽ پوءِ سانگھڙ ۾ نوڪري ڪئي ۽ ان دوران ۱۹۶۵ع جي جنگ ۾ حرمجاهد جي طور به خدمتون انجام ڏنائين.
جوڻيجا
زميندارن وٽ رهندي کيس زرعي سڌارن کي ويجھڙائيءَ سان ڏسڻ جو موقعو مليو. هن ڏٺو ته
اهي سڌارا ته رڳو نالي ۾ هئا. رڳو کاتا تبديل ٿيا، جڏهين ته زمين زميندار جي ملڪيت
ئي رهي. ان جو مشاهدو ڀٽي جي زرعي سڌارن جي حوالي سان مون کي به سڪرنڊ ۾ هڪ سروي
دوران ٿيو هو. هو ان متعلق مهراڻ اخبار ۾ باقاعدگيءَ سان لکڻ لڳو. انهن لکڻين جي
ڪري هاري ڪاميٽيءَ جي عبدالقادر انڍڙ ساڻس رابطو ڪيو. سياسي طور هڪ سجاڳ ذهن هئڻ
ڪري هو سانگھڙ ۾ ون يونٽ خلاف جلوس ۾شريڪ ٿئي ٿو ۽ گرفتار ٿي ٿاڻي پهچي ٿو ۽ پوليس
جي مار کائي ٿو. اها سندس پهرين گرفتاري ۽ ڄڻ سياسي ميدان ۾ سندس شروعات هئي.
ان
دوران گڊو بيراج جي زمينن جو نيلام شروع ٿئي ٿو ۽ گھڻيون زمينون وڏن زميندارن ۽
پنجابي آبادڪارن کي الاٽ ڪيون وڃن ٿيون. هاري ڪاميٽي پاران ان خلاف مزاحمت ڪئي وڃي
ٿي ۽ ان ۾شريڪ ٿيڻ لاءِ هو اتي پهچي ٿو. ان تحريڪ ۾ شموليت، مختلف ضلعي وڏن ڪامورن
سان ٽڪراءُ، گرفتاري ۽ بک هڙتال وغيره جي ڪري ڄڻ سندس هاري تحريڪ سان هڪ مستقل
تعلق جڙي وڃي ٿو. ٿوري وقت کان پوءِ سڪرنڊ ۾ ٿيل هاري ڪانفرنس ۾ سندس ملاقات اعزاز
نذير، محمود الحق عثماني ۽ غلام محمد لغاري سان ٿئي ٿي. هو اعزاز نذير سان خاص طور
گھڻو ويجھو رهيو ۽ ڪميونسٽ پارٽيءَ ۾ شموليت اختيار ڪيائين.
ڪامريد
ان وقت هاري ڪاميٽيءَ ۾ اندروني ڇڪتاڻ ڏانهن ڪجھه اشارا ڪري ٿو. ان وقت ڪامريڊ
غلام حسين هاري ڪاميٽيءَ جو صدر هو پر ليکڪ چواڻي ته سندس ڪم اطمينان جوڳو نه هو ۽
اهڙي ريت کيس عهدو ڇڏڻ لاءِ چيو ويو. سندس انڪار ڪرڻ تي مانڌل شر کي ڄام ساقي
پاران هاري ڪاميٽيءَ جوآرگنائزر مقرر ڪيو ويو ۽ اهڙي ريت هاري ڪاميٽي ٻن حصن ۾
ورهائجي ويئي. ان سڄي اختلاف جا ڪي سياسي ڪارڻ به هوندا پر ليکڪ ڪي وڌيڪ تفصيل نه
ٿو ٻڌائي. اهو به ممڪن آهي ته ڪميونسٽ پارٽي ان اهم پليٽ فارم تي پنهنجي ڪنهن
اعتبار جوڳي ماڻهو کي آڻي ان تي پنهنجي ضابطي کي مضبوط ڪرڻ چاهيندي هجي. اھو ان
ڪري به ممڪن لڳي ٿو ته ان وقت ڪميونسٽ پارٽي انڊر گرائونڊ هئي ۽ سندس زور کليل
ادبي، طبقاتي ۽ سياسي پليٽ فارمن تي هوندو هو ته جيئن پنهنجو ڪم به ڪري سگھجي ۽
ماڻهن سان رابطو به رهي.
ان
دوران ايف آءِ يو پاران کيس گرفتار ڪري پڇا ڳاڇا لاءِ پهرين مقامي مرڪز ۽ پوءِ
ڪوئيٽا جي قلي ڪئمپ ۾ منتقل ڪيو ويو. اتي کيس نظير عباسي نظر اچي ٿو ۽ کيس گارڊ
کان خبر پيئي ٿي ته ڪجھه ٻيا پارٽيءَ جا ڪارڪن به هتي ڪجهھ وقت گذاري چڪا هئا.
نذير سان کيس ڳالهائڻ جي اجازت ته نه ٿي هجي پر اهي ٻيئي هڪ ٻئي کي سڃاڻن ٿا ۽
نظير ساڻس لڪل لفظن ۾ راڳ ۽ شاعري وسيلي ڳالهائي ۽ پنهنجو نياپو پهچائي ٿو. نظير
کي ڪجھه عرصي کان پوءِ اتان منتقل ڪيو وڃي ٿو. گھڻي ايذاءُ، تڪليف ۽ ڪوڙن گواهن
آڻڻ باوجود هو پنهنجي زبان نه ٿو کولي.
آزاد
ٿيڻ کان پوءِ هو نظير سان پارٽي سيل وغيره ۾ به رهي ٿو. ۱۹۸۳ع جي ايم آر ڊي ۾ سندس گرفتاري ۽ سکر، مڇ ۽ ڪراچي جيل ۾ رهڻ جو احوال هو
ڏئي ٿو، جتي سندس مختلف سياسي جماعتن جي ڪارڪنن ۽ اڳواڻن سان ملاقاتون ۽ ڪچهريون
ٿيون.
هتي
سنڌ ۾ هاري تحريڪ جي فعال ۽ متحرڪ نه هئڻ متعلق ڪجھه سوال پڇي سگھجن ٿا. زمينن جي
نيلام واري تحريڪ کان پوءِ ليکڪ جي هاري ڪاميٽيءَ جي حوالي سان ڪا خاص چرپر نظر نه
ٿي اچي. ليکڪ جو هاري ڪاميٽيءَ جي آرگنائزر مقرر ٿيڻ ۽ ڪميونسٽ پارٽيءَ ۾ شامل ٿيڻ
کان پوءِ هاري ڪاميٽيءَ جي حوالي سان ڪردار پس منظر ۾ هليو وڃي ٿو ۽ سندس هڪ پارٽي
ڪارڪن وارو ڪردار وڌيڪ حاوي نظر اچي ٿو. ڇا اها ڳالهه درست هئي ته هاري ڪاميٽيءَ
کي بجاءِ هڪ آزاد حيثيت ڏيڻ ۽ طبقاتي پليٽ فارم جي طور هلائڻ جي پارٽيءَ جي کليل
پليٽ فارم طور هلائجي. حيدربخش جتوئيءَ جا ڪميونسٽ پارٽيءَ سان جيڪي اختلاف هئا،
انهن جو هڪ مک ڪارڻ اهو به هو. ان جو نتيجو اهو نڪتو ته سنڌ جي ٻين مختلف سياسي
جماعتن به پنهنجا پنهنجا هاري محاذ ٺاهيا جنهن جي نتيجي ۾ هاري تحريڪ ورهائجي ويئي
۽ سنڌ ۾ هاري تحريڪ جو ڪردار گھڻي ڀاڱي ختم ٿي ويو.
(ڏھاڙي سنڌ
ايڪسپريس حيدرآباد ۾ ۱۶
سيپٽمبر ۲۰۲۲ع تي ڇپيل)
No comments:
راءِ ڏيندا