تاج جويو
اڻ ڪٿ انسان - جنم ڏينهن
جي مناسبت سان
نياز مسرور بدوي
سنڌ جي تاريخ جا
ورق شاهد آهن ته هن جنم ڀوميءَ ۾ ڪيترن ئي املهه، اڻ مول، سرويچن، سرواڻ انسانن
جنم ورتو آهي، جن پنهنجي قول ۽ فعل سان، سنڌ جي صدين جي سُور کي پنهنجي جيءَ اندر
محسوس ڪيو آهي، ۽ ان جي روشن مستقبل لاءِ سدائين پاڻ پتوڙيندا رهيا آهن. اهي، سنڌ
جا اُهي دراوڙ آهن، جن پنهنجي جنم داتا سان بيوفائي ڪندي، لڏپلاڻ نه ڪئي آهي، پر
آرين سان جنگ ڪندي، پنهنجي ڀونءِ جي بقا لاءِ جهيڙيندا رهيا آهن ۽ انهن جي اها
پيار ۽ پريت جي ريت ڪا نئين نه آهي، اها ته سندن وجود ۾ ازل کان پيوست ڪئي وئي آهي،
جنهن ڪري سوريءَ جي سينگار ٿيندي، سندن
استقامت ۾ ڪڏهن فرق نه آيو آهي ۽ نه وري انهن جي ارادن ۾ ڪا لهر ۽ لوڏو آيو آهي.
سنڌ جي ماضيءَ جي
تاريخي امر ڪردارن جو تسلسل تاج جويو به آهي، جيڪو انهن جو عَلَمُ کڻي، انهن جي
گونجار ۽ للڪار بڻجي، مظلومن جو ساهس بڻيو آهي.
تاج جويو ۶ سيپٽمبر ۱۹۵۴ع تي، پير ڪولاچي ۾، هڪ پورهيت حاجي جويو جي
گھر ۾ پيدا ٿيو. سندس گهر جي وڏڙي، سندس نالو تاج محمد رکيو. جيڪو هن وقت سنڌ جو
تاج سڏجي رهيو آهي ۽ سنڌ جي نوجوانن جي اميد بڻجي، سنڌ جي سرهائي، امن ۽ خوشحاليءَ
جي لاءِ پاڻ پتوڙي رهيو آهي.
تاج جويو هڪ فرد جو
آواز نه آهي، بلڪ هو سڄي سنڌ جو آواز بڻجي ويو آهي. هن جو سڏ، پڙاڏو بڻجي، سڄي سنڌ
۾ گونجي رهيو آهي. هن جي آواز ۾ اها قوت آهي، جنهن هيڻن کي پنهنجي هيڻائپ مان ڪڍي،
ٻڌيءَ ۽ ايڪي جي واٽ ڏيکاري آهي، ۽ کين پنهنجي اندر ۾ لڪل طاقت جي اظهار جي همت بخشي
آهي، جنهن سان زندان جا ڳرا، پر هيڻا برج ڪنبي
ويا آهن ۽ انهيءَ آواز، سندن ننڊون ڦٽائي، ڇڏيون آهن.
تاج سنڌ جو هڪ اهڙو
سدا ملوڪ انسان آهي، جنهن جي اڻ ڪٿ انسان هجڻ ۾ ڪو به ابهام ڪونهي.
تاج جويو جي شخصيت
گهڻ رخي آهي، ۽ خوبين جو هڪ اڻ کٽ، اڻ ميو ۽ املهه ڀنڊار آهي. هن اک ته هڪ غريب
پورهيت جي گهر ۾ کولي، اُنهيءَ جي هو وڏي واڪ پڌرائي به ڪندو رهيو آهي. هن غربت کي
ڪڏهن به پنهنجي معذوري نه ڄاڻايو آهي ۽ نه وري انهيءَ تي ڪڏهن پشيمانيءَ جو اظهار ڪندي
ان کي لڪائڻ جي ڪوشش ڪئي آهي. جيئن ته هن پنهنجو ٻاروتڻ غربت ۾ گذاريو آهي، انهيءَ
ڪري هو سدائين غريبن جو همدرد ۽ ڀرجهلو ٿي بيٺو هوندو آهي ۽ غريبن کي ان غربت جي ڌُٻڻ
مان ڪڍڻ لاءِ پنهنجون سڀ صلاحيتون ڪم آڻيندو آهي، ۽ ڪڏهن به هن کي پنهنجي زبان سان
احسان جتائيندي ۽ ورجائيندي ڪونه ٻڌو آهي، اها جدا ڳالهه آهي ته سندس ڇانوري ۾ وڌي
وڻ ٿيڻ وارن مجهولن ۽ معذورن پنهنجا نوان آشيانا جوڙي ورتا آهن. تاج جي اها خوبي
غريبن کي اتساهيندڙ آهي، ان بنياد تي چئي سگهجي ٿو ته تاج واقعي مصيبت ماريلن جو
تاج آهي. شايد اها سندس وڏڙن جي روحاني بلندي آهي، جو هن جو نالو تاج رکيو ويو،
تاج جو اهو نالو قدرت جي طرفان وديعت ٿيل ٿو لڳي.
تاج، غربت جي آڏو
هار مڃي، دل شڪستو ٿي ڪري، عزم ۽ ارادي تان هٿ ڪونه کنيو، پر ان جي آڏو سينو ساهي
بيٺو، همت جو سندرو ٻڌي، پنهنجي جدوجھد سان، غربت کي شڪست ڏيئي سوڀارو ٿيو آهي.
تاج جويو، هڪ متحرڪ
انسان آهي ۽ سندس طبيعت سيماب/ پاري صفت واري آهي، جيڪو ٽڪرا ٽڪرا ٿي وڃڻ جي
باوجود به پنهنجو اصل جوهر قائم رکندو آهي ۽ وري جڏهن گڏ ٿيندو آهي ته هڪ ٿي ويندو
آهي. انهيءَ خاصيت کي ذهن ۾ رکي ڪري تاج جويو جي سڄي زندگيءَ تي نظر ڦيرائبي ته
اسان کي اهو معلوم ٿيندو ته هن ڪنهن به محاذ تي پنهنجي پيش قدمي ڪونه روڪي آهي، بلڪه
هو مسلسل تحرڪ ۾ رهندي پنهنجي ڪاميابيءَ، ڪامرانيءَ ۽ سرخروئيءَ جا نشان، پنهنجي
پويان ايندڙن جي رهنمائي ۽ رهبريءَ لاءِ ڇڏيندو ويو آهي.
تاج جويو جي شخصيت
اتهاسڪ آهي، جنهن جو ڇيد ڪرڻ ڪو سولو ناهي. سندس زندگيءَ جي ۶۶ هٺ سالن جي تاريخ (هت تاريخ مان مراد
سماجي، تعليمي، نظرياتي، سياسي، دوستي ۽ ادبي حلقو آهي) طالبعلم جي لاءِ اتساهيندڙ
۽ دلچسپ آهي. جنهن جي بنياد تي تاج جي شخصيت هڪ مقالي يا مضمون جي اندر سمائجي نه ٿي
سگهي، بلڪ ان جي اڻ ڪٿ، ڪٿ لاءِ ڪتاب لکي سگهجن ٿا.
تاج جويو، جيئن مون
مٿي ڄاڻايو آهي ته هڪ غريب ۽ سماجي طور تي پيڙيل ۽ ڪمزور فرد جي گهر ۾ پيدا ٿيو،
پر غربت کي پنهنجي قسمت جو لکيو سمجهي قبول ڪونه ڪيائين. پڙهندو به رهيو ۽ پنهنجي
والد سان گڏ محنت مزوري به ڪندو رهيو ۽ ڪڏهن به محنت ڪندي عار نه ڪيائين. تاج
پهريائين پرائمري استاد ڀرتي ٿيو ۽ پڙهائڻ سان گڏ پاڻ پڙهندو به رهيو ۽ آخرڪار
پنهنجي تعليمي حاصلات سان تاج سنڌي جو پروفيسر ٿي ويو. اهڙي ئي هڪ تاريخ، شمس
العلماءُ ڊاڪٽر عمر بن محمد دائودپوٽي جوڙي هئي، ۽ اهڙي ئي ٻي تاريخ تاج جي حصي ۾
آئي آهي، جيڪا اڄ به سندس سر تي تاج جيان جرڪي رهي آهي.
تاج جويو نظرياتي
طور تي قوم پرست سياست سان سلهاڙيل رهيو آهي، ۽ سدائين سنڌ جي حقن ۽ سنڌ جي مظلوم
ماروئڙن جو آواز بڻجي، گجڪار ڪندو رهيو آهي. اها گونج هن وقت به جاري آهي.
تاج جويو جيئن ته
ادب سان واڳيل آهي، انهيءَ ڪري سياست کان ڪڏهن به لاتعلق نه رهيو آهي. پئبلو نرودا
لکي ٿو ته، ”اديبن کي وڏين ڀتين جي پاڇن ۾ نه، بلڪ وچ رستي تان ئي زندگيءَ ڏانهن
هلڻ کپي. اديب جو عوامي سياست کان پري رهڻ هڪ فرضي چيز آهي، جنهن کي سرمائيدار جنم
ڏنو ۽ پالي تاتي وڏو ڪيو اٿس.“ انهيءَ قول تي اڃا تائين پختي پير بيٺو آهي.
تاج جويو، جي
دوستيءَ جو حلقو تمام وسيع آهي، سنڌ جي ڪابه اهڙي وستي واهڻ نه آهي، جتي تاج جويو
جا قدم نه پهتا هجن ۽ سندس دوستيءَ جو دم ڀرڻ وارا موجود نه هجن. تاج جويو، سدائين
دوستن جي ڏکيءَ سکيءَ ۾ شامل رهيو آهي. سندس دوستيءَ جو دائرو پاڪستان توڙي
هندستان تائين پکڙيل آهي، سندس دوستيءَ جا مداح، سندس ڳڻ ڳائيندا رهن ٿا ۽ اهي ڳڻ ڳائيندي،
انهن جي وات ۾ ڪنڊا ڪو نه چُڀندا آهن، پر تاج جويو ساراهه ۾ لفظ خوشبو بڻجي، محبن
۽ پيارن جي ذهنن ۾ گوشه نشين ٿي، محبوب جي ثنا کي سانڍي رکندا آهن.
تاج جويو سان
منهنجي پهرين ملاقات، ”سوچون سرها گل “ جي حوالي سان ٿي، اهو ڪتاب تاج جويو ۽ اياز
گل جي شاعريءَ جو گڏيل مجموعو هو. اها پهرين غائباڻي ادبي سڃاڻپ هئي. ان کان پوءِ
تاج جويو جو ٻيو ڪتاب ”سنڌي گيت“ محترم انور علي سومرو جي لائبريري مان پڙهڻ لاءِ
مليو، اهو ڪتاب ايم اي سنڌي جي ڊگريءَ لاءِ مونوگراف لکيل آهي، جيڪو پنهنجي مواد ۽
تحقيقي حوالي سان نهايت اعلى درجي جي حوالاجاتي ڪتابن ۾ شمار ڪري سگهجي ٿو. تاج
جويو سان آمهون سامهون گهٽ وقتي ملاقات ساڻس شڪارپور ۾ به ٿي هئي. جڏهن تاج سائين
منهنجي وڏي چاچي سائين احمد بخش بدوي عرف ”مٺل مسرور“ سان ملڻ آيو هو جتي سائين مٺل
مسرور جي گهر جي ٻاهران نهايت مختصر رسمي ڳالهه ٻولهه ٿي هئي. ان کان پوءِ کيس
مرحوم مشتاق احمد ”نياز همايوني“ جي ڪتاب جي مهورتي تقريب ۾ ٻڌو ۽ ڏٺو هو. ڪرونا
وائرس جي سبب حيدرآباد اچڻ ڪري، ساڻس دانيال ڪتاب گهر تي ملڻ ٿيو ۽ ڪجهه گهڙيون ٻڌڻ
جو موقعو نصيب ٿيو. ان کان پوءِ محترم اياز ابڙو سان گڏجي سائين تاج جويو جي عزيز
جي فوتگي سبب عذرخواهي تي ويس، پر اها واقفيت اهڙي ڪانه هئي، جيڪا دوستيءَ جي دعوى
جي زمري ۾ اچي سگهي.
مون کي سائين
پروفيسر لطف الله بدوي صاحب جي ”تذڪره لطفي“ حصي پهرئين جي ضرورت هئي، جنهن جي ملڻ
جو ڏس پتو پياري علي نواز آريسر وٽان مليو ۽ هڪ ڏينهن صبح جو وڃي تاج جويي جو در کڙڪايم،
پر سائين تاج سان ملاقات نه ٿي سگهي، شايد سائين جلال محمود شاهه جي امڙ جي مرتئي
سبب اوڏانهن ويل هو. ٻئي ڏينهن وري سندس در تي پهتم، اندران وڏو ۽ زور سان آواز
آيو ”ڪير آ“ مون جواب ڪو نه ڏنو ۽ سمجهيم ته شايد تاج سائين غسل خاني ۾ وهنجي رهيو
آهي يا وري ٻئي ڪنهن ڪم ڪار وغيره ۾ آهي. اهڙو بلند آواز نياز همايوني جي ڪتاب جي
مهورت ۾ ٻڌو هو. جڏهن پاڻ ٻڌايائين ته؛ آءٌ جڏهن نياز مرحوم جي گهر ويندو هوس ۽ در
کڙڪائيندو هوس ته اندران نياز همايونيءَ جي وڏي گهر واري پڇا ڪندي هئي؛ ”ڪير آ“
جواب ۾ پنهنجو نالو ٻڌائيندو هيم ته؛ ”چوندي هئي ڇورا اندر هلي آءُ، ٻاهر ڇو بيٺو
آهين؟“ جڏهن مرحوم نياز همايوني جي گهر ڀاتين تي ڏکيا ڏينهن آيا ته اهو تاج جويو
ئي هو، جيڪو دوستيءَ جو حق ادا ڪندي، سندن ڀرجهلو ٿي بيٺو ۽ مڙس ماڻهو ٿي پنهنجو
پاڻ ملهايو هئائين.
هڪ ڏينهن وري وڃي
تاج جو در جهليم ۽ پاڻ ٻاهر نڪري آيو، اکين ۾ اڇاترا اڇاترا سڃاڻ جا اولڙا نظر آيا
۽ در تي بيٺي پير، ڪم پڇيائين. ”تذڪره لطفي“ جي ڏيڻ جو عرض ڪيم. موٽ ۾ علي نواز
آريسر جو ڏس ڏنائين. جنهن بابت پڻ عرض ڪيم ته اُن به اوهان جو ئي ڏس ڏنو آهي. اهو ٻڌي
چيائين ته ”آءٌ ڪتاب ڏسندس.“
بهرحال ڪافي ڏينهن
گذري ويا. مون به تاج جويو کي ٻيهر ياد ڪرائڻ مناسب نه سمجهيو. هڪ ڏينهن اياز ابڙو
سان گڏجي شهر ويس. جتي موهن مدهوش وٽ سائين تاج جويو سان ملياسون ۽ لطف الله بدوي
جي ”تذڪره لطفي“ بابت به ڳالهه ٻولهه ٿي. اوچتو هڪ ڏينهن اياز ابڙي فون ڪئي ته تاج
صاحب ڪتاب ڪڍي رکيا اٿئي، وڃي وٺينس. مينهن ڪڻيون آسمان مان وسي رهيون هيون، مان
اها خوشيءَ جي نويد ٻڌي، ان ئي وقت تاج جويو وٽ وڃي حاضر ٿيس. پاڻ مهرباني ڪندي
”تذڪره لطفي“ جو پهريون حصو ۽ ٻيو حصو ڏيڻ سان گڏ (پر مون کانئس ٻيو حصو ڪونه ورتو
ڇاڪاڻ جو اهو اڳ ئي مون وٽ موجود هو) سائين احسان احمد بدوي جو ڪتاب ”سانگي، فن ۽
شخصيت“ پڻ ڏنائون. جيئن ته مينهن ڪڻيون پئجي رهيون هيون، ان ڪري ڪتاب ڪاري پلاسٽڪ
جي ٿيلهي (شاپر) ۾ کڻي آيو هو، جيڪي اڄ به ٿيلهي سميت مون وٽ هٿيڪا ۽ امانتون آهن.
اهڙا ڪيئي الفت جا
اظهار سندس دوستن ۽ گهڻگهرن وٽ يادن جي شليف ۾ محفوظ هوندا، ضروري آهي ته انهن
يادن کي ذهن جي ڪٻٽ مان ٻاهر ڪڍي، ورقن تي ورائجي، ان سان تاج جويو جا لڪل اسرار پڙهڻ
لاءِ ملندا ۽ سندس شخصيت جا اهي پهلو به نڪري نروار ٿيندا، جيڪي اسان جي اکين اوپرا
آهن.
تاج جويو، ادبي طور نهايت ئي سرگرم رهيو آهي.
انهن سرگرمين جي نتيجي ۾ هو سنڌي ادبي سنگت جو چار ڀيرا مرڪزي سيڪريٽري رهي چڪو
آهي، ان کان علاوه سنڌي لئنگيج اٿارٽيءَ جو ٻه دفعا سيڪريٽري ۽ پراجيڪٽ ڊائريڪٽر
سنڌي ڊڪشنري بورڊ پڻ رهي چڪو آهي. انهيءَ ڏس ۾ سندس ڪارڪردگي تمام گهڻي شاندار رهي
آهي.
تاج جويو جي
شاعريءَ ۾ اسان کي هڪ پِيڙا ملي ٿي، جنهن جو اظهار بقول ابراهيم منشي ”مصلحت کي هڻ
موچڙو اٽل ازم ڌار“ واري وچن جي پاسداري ڪندي، برملا ڪندو رهي ٿو، ڇو ته کيس هن کي
دنياداري جي هن جھان جي مڪمل ڄاڻ آهي، کيس اها خبر آهي ته ماڻهو به هڪ ڦوٽي جيان
آهن، جيڪي ٺهن ۽ ڊاهن ٿا. اهڙن ماڻهن کي تاريخ بنا ڪفن جي دفنائي ڇڏيندي ۽ سندس
مدفن جو نالو نشان به نه وجود آهي، پر جيڪي پنهنجي ازم سان عزم ڪري، لوچيندا آهن،
تن کي تاريخ، اهو سوجھرو عطا ڪندي آهي، جنهن سان هو صدين جو ساهس بڻجي مرڪندا ۽ مهڪندا
رهندا آهن ۽ سندن جياپو ئي جياپو رهندو آهي. هي هي اهو انقلابي نظرياتي صوفي، جيڪو
صوفي اصطلاح ۾ مري کان اڳ مري چڪو آهي. هي دنياوي موت سندس لاءِ ڪا معنى ۽ مفهوم
نه ٿو رکي.
مهاتما گانڌي چوي ٿو
ته ”فن ۽ ادب اهوئي آهي، جنهن جو ديس جي عام ماڻهن سان تعلق هجي. فن کي ضرورت کان
الڳ نه ٿو ڪري سگهجي.“
تاج جويو جي
شاعريءَ به عوامي تقاضائن جي ترجمان آهي.ڌرتيءَ جي ننگن دنگن جي شاعريءَ آهي. نياڻين
جي شرم، حيا ۽ لڄ جي محافظ شاعريءَ آهي. نوجوانن جي اُمنگن، جوش ۽ جولان جي شاعري
آهي. تاج جي شاعري ڀٽن ۾ رهندڙ ماروئڙن جي شاعري آهي. تاج جھڙن شاعرن جي لاءِ لوئي
اراگائن ڪيڏي نه سهڻن لفظن ۾ ساراهه ڪئي آهي. لکي ٿو: ”سچا اديب ۽ شاعر جڏهن ساهه
کڻڻ لڳن ٿا، تڏهن خود غرض ماڻهن جي زندگي زهر بڻجيو پوي، ۽ جڏهن اهي پنهنجي قلم کي
جنبش ڏين ٿا، تڏهن ته اهڙو شور مچيو وڃي جو مئل به جاڳيو اُٿن.“
انهيءَ ۾ ڪو شڪ نه
آهي ته تاج جويو هڪ شعله بيان مقرر آهي، جيڪو پنهنجي لفطن جي مدلل استعمال سان ٻڌندڙن
کي پنهنجي خيالن سان متفق ڪري وٺندو آهي. تمام گهڻي پاڙهو هجڻ جي ڪري هو ادب جي ڪنهن
به نثري ۽ نظمي صنفن تي سولائي سان ڳالهائي سگهندو آهي. انگريزيءَ ۾ چوڻي آهي ته Jack of all non for Master پر اها چوڻي
تاج جويو جي شخصيت سان بلڪل هڪجھڙائيءَ نه ٿي رکي. تاج جويو ادب جي هر صنف لکڻ، پڙهڻ
۽ سمجهائڻ ۾ استاد آهي.
تاج جويو سنڌ جو هڪ
اهڙو اديب آهي، جنهن سنڌي ادب جي واڌاري ۾ هاڪاري ڪردار ادا ڪيو آهي، ۽ ڪيترائي ڪتاب
ترتيب ۽ تاليف ڪيا آهن، جيڪي پنهنجي علمي اهميت ۽ افاديت جي ڪري مانائتا ۽ ڪارائتا
آهن. سندس ڇپيل ڪتابن جو وچور ڪجهه هن ريت آهي.
ڇپيل ڪتاب:
”سوچون سُرها
گل“ (اياز گل سان گڏ، شاعري: ۱۹۷۸ع).
”سنڌي گيت“
(ايم. اي سنڌيءَ جو مونو گراف: ۱۹۷۸ع.
”دنيا جون
انقلابي عورتون“ (ترجمو:۱۹۸۲ع).
”قوم چوي ٿي ٻول“
(استاد بخاري: شخصيت ۽ شاعري).
”نيڻ مهٽي
خيال جاڳيا“ (جديد سنڌي شاعريءَ جو اڀياس).
”باهيون بيراڳين
جون“ (لطيفيات:۱۹۹۱ع).
”جنم” (چونڊ ڪهاڻيون:
زيب سنڌي سان گڏ ترتيب: ۱۹۹۲ع.،
”تُلسين جي
سرهاڻ“ (جديد سنڌي شاعريءَ جو اڀياس: ۱۹۹۶ع).
”جَر ۾ ٿو جرڪان“
(شيخ اياز جي لطيف کي ڀيٽا: ۱۹۹۸ع).
”سنڌ جي
تاريخ جو مطالعو“.
”اڃا رُڃ مان رڙ اچي ٿي“ (اخباري ڪالم).
”مان ورڻو
هان مان ورڻو هان“ (شيخ اياز جي شاعري ۽ شخصيت جو اڀياس:۲۰۰۰ع).
”ڊاڪٽر بلوچ-
هڪ مثالي عالم“ (جُلد پهريون، ترتيب: ۲۰۰۱ع)،ڍ.
”ڊاڪٽر بلوچ-
هڪ مثالي عالم“ (جُلد ٻيو، ترتيب: ۲۰۰۲ع).
”شاهه لطيف:
تحرڪ ۽ تحريڪ“ (لطيفيات، ترتيب: ۲۰۰۲ع)
”سُر رپ: هڪ
مطالعو“ (لطيفيات: ترتيب: ۲۰۰۲ع).
”عالمن جو
آفتاب- علامه غلام مصطفيٰ قاسمي“ (ترتيب: ۲۰۰۲ع).
”انسان دوست
اديب ۽ بيباڪ صحافي- محمد عثمان ڏيپلائي“ (ترتيب:۲۰۰۳ع).
”آسمان جيڏو ڌرتيءَ
جو شاعر“ (شيخ اياز بابت مضمونن جي ترتيب:۲۰۰۳ع).
”سٻاجهو ساڃهه
وند- محمد ابراهيم جويو“ (ترتيب: ۲۰۰۳ع).
”سُر سورٺ“
(لطيفيات، ترتيب: ۲۰۰۳ع).
”سنڌي آيا سنڌ
ڏسڻ“ (هند جي اديبن جو تعارف: ۲۰۰۴ع).
”سُر مومل راڻو“
(لطيفيات، ترتيب: ۲۰۰۴ع).
”حسينيءَ جي
هاڪ“ (سر حسيني جو مطالعو، لطيفيات،
ترتيب: ۲۰۰۵ع).
”ديسي سيڻ ڪجن“
(لطيفيات، ترتيب: ۲۰۰۵ع).
”آءُ درازا
هل“ (شيخ اياز جو سچل سرمست کي خراج: ترتيب: ۲۰۰۷ع).
” سنڌي ٻوليءَ
جو درست استعمال“ (مرتب:۲۰۰۹ع).
”دل ۽ ڌرتيءَ
جا گيت“ (نياز همايونيءَ جي شاعري: ترتيب-۲۰۰۹ع).
”استاد
بخاري: سنڌ جي جوڀن جو شاعر“ (۲۰۱۲ع).
”شاهه لطيف
جا فڪري سرچشما“ (تحقيق:۲۰۱۳ع).
”سنڌ جو
ديومالائي ڪردار: سراج“ (ترتيب: ۲۰۱۳ع).
”قليچ بيگ“
(ترتيب).
”ساميءَ تي هڪ
نئين نظر‘ (ترتيب).
”موحد شاعر- حاجي
احمد ملاح“ (ترتيب).
”ساميءَ ويس
سلوڪڙا“ (شيخ اياز جو ساميءَ کي خراج: ترتيب).
”وڏو ڪهاڻيڪار،
وڏو انسان- نسيم کرل“ (ترتيب).
”سُڪل وڻ آءٌ
صحرا جو“ (احسن الهاشميءَ جو ڪلام: ترتيب)
”واڄٽ ويراڳين
جا“ (ٻه ڀاڱا: عبدالواحد آريسر سان گڏ ترتيب).
”ڳچيءَ ڳانا
لوهه جا“ (عبدالواحد آريسر جون جيل ڊائريون: نئين سر ترتيب).
”جوڀن جهوٽو
واءَ جو“ (شاهه عنايت راشد بابت تاثراتي ڪتاب: ترتيب).
”سڄڻن جي موڪلاڻي“
(راشد مورائيءَ بابت تاثراتي ڪتاب: ترتيب: ۲۰۱۴ع).
”سنڌ جو ڏاهو
ڏات ڌڻي: محمد ابراهيم جويو“ (ترتيب: ۲۰۱۴ع).
”اُجري باک جا
سپنا سرجيندڙ : محمد ابراهيم جويو: هڪ اڀياس“ ( ۲۰۱۴ع).
”درازن جي دز
جُهومي رهي آهي“ (سچل جي شاعريءَ جو فڪري اڀياس: ۲۰۱۵ع).
”تاريخ سان
تعزيت“ (عبدالواحد آريسر بابت مضمونن ۽ تاثرن جو ڪتاب: ترتيب: ۲۰۱۵ع).
”هُو، جو
سراپا عشق هو“ (عبدالواحد آريسر بابت تاثراتي ڪتاب، ترتيب: ۲۰۱۵ع).
”ڏات ۽ ڏاهپ
جي لاٽ“ (سراج ميمڻ جي خاڪن جو ڪتاب: ترتيب).
”ويراڳي جي وڃڻا
ها“ (عبدالواحد آريسر جي خاڪن جو ڪتاب: ترتيب).
”انڊلٺ
ريکائون“ (عبدالواحد آريسر جي شاعري، نثري ٽڪرا ۽ ڊائريءَ جا ورق، ترتيب).
”نئين دور جا
نوان چار درويش“ (عبدالواحد آريسر جي خاڪن جو ڪتاب: ترتيب، تعارف ۽ حاشيا).
”ميري شاعري
ميري صليب“ [شيخ اياز ڪي نثري نظمين اور اقتباسات: اردو، ترتيب و تزئين).
”خط“ (سنڌ ۽
ننڍي کنڊ جي سياستدانن جا جي. ايم سيد ڏانهن خط، ترتيب).
”اڄ پڻ چِڪيم
چاڪ“ (اديبن، عالمن ۽ دوستن جا جي. ايم سيد کي خط: ترتيب).
”خطباتِ سيد“
(بزمِ صوفياءِ سنڌ جا خطبا: ترتيب).
”سنڌ جي ڪهاڻي
سيد جي زباني“ (تقريرون: ترتيب).
”سنڌ ڳالهائي
ٿي“ (سائين جي. ايم سيد جو عدالتي بيان، عبدالواحد آريسر سان گڏ تيار ڪيل).
”مون جا سِرجي
سٽ“ (سراج جي ڪتاب جي سهيڙ: ۲۰۱۷ع)
شاهه لطيف جا فڪري
سرچشما (اڀياس)
”رابيل رُت
مايا نگر“ شيخ اياز هڪ مطالعو (۲۰۱۷ع).
”انساني ضمير
جو آواز: خاڪي جويو“ (ترتيب:۲۰۱۷ع).
”شهيد ڀڳت ڪنور
رام“ (ترتيب: ۲۰۱۸ع).
تاج جويي جو حافظو
سڄو نه پر گهڻو سٺو آهي، کيس پنهنجي حافظي ۽ ٻوليءَ تي ايتري دسترس آهي، جو هو
لطيف جي ٻوليءَ جي اعلى سڃاڻ رکي ٿو، ته اياز جي شاعريءَ کي سمجهي سگهي ٿو ته هن
جي آڏو استاد بخاريءَ جو شعر پڙهبو ته ان جي روانيءَ سلاست منجهان سمجهي ويندو آهي
ته هيءُ شعر ڪنهن جو آهي.
تاج جويو، اهڙو
جھان گهري ٿو، اهڙو جھان گهري ٿو، جھڙو ٽئگور گهريو هو. اِهي اُهي آفاقي حقيقتون
آهن، جن جو مايوسي سان ڪو به واسطو ئي نه هوندو آهي. عظيم انسان ڪڏهن به مايوس ٿي
همت هاري نه ويهندا آهن. اهي ناڪاري روين ۾ به هاڪاري خيال ڳولي وٺندا آهن. هنن جي
من ۾ ڪانئرتا، ڪڏهن به کَپَ کوڙي ويهي نه سگهندي آهي، تنگ نظر ماڻهن جا ذاتي حملا
انهن جي سگهه کي ڪمزور ڪري نه سگهندا آهن، انهن جي جي زبانن مان دغا ۽ دولاب وارا
گفتا ڪين نڪرندا آهن، پر راهه حق ۾ چيل لفظ، سندن
اندر ۾ پنهان سچ مان نڪرن ٿا، جن کي روڪي نه ٿو سگهجي، تڏهن ته اياز چيو
هو، سڏ کي ڪي هڏ ناهن“ ان سڏ کي ڪير به روڪي نه ٿو سگهي.
جتي من ۾ ڊپ ناهي،
۽ ڳاٽ اوچا رهن ٿا
جتي علم کي آزادي
آهي،
جتي دنيا کي تنگ
نظرين سان ورهائي،
ٽڪرا ٽڪرا نه ٿو ڪيو
وڃي
جتي لفظ سچ جي
اونهاين مان اڀرن ٿا
جتي اڻ ٿڪ محنت
پنهنجيون ٻانهون،
ڪمال ڏانهن ٿي ڦهلائي،
جتي عقل جي شفاف
لهر،
قنوطيت جي وارياسي
رڻ پٽ ۾،
ڀٽڪي، پنهنجي راهه نه ٿي
وڃائي،
جتي من سدا اسرندڙ
فڪر ۽ عمل سان،
تو ڏانهن ئي وک وڌائي ٿو،
او سائين، شال
منهنجو وطن آزاديءَ جي،
انهيءَ جنت ۾ اکيون
کولي. (ٽئگور)
دعا آهي ته تاج
جويو سدا جڳ جڳ جيئي ۽ پنهنجي ماروئڙن ۽ ٻوليءَ جي هميشه خدمت ڪندو رهي. ان ادبي
پنڌ ۾ سندس قلم محو سفر رهي.
(هلال پاڪستان)
تاج جويو
سانوڻ جهڙا سيڻ
ڀارومل امراڻي
سنڌ جي نامياري
اديب، عالم، نقاد، شاعر ۽ استاد سائين تاج جويي جو جنم مجيد ڪيرئي لڳ ڳوٺ پير
ڪولاچي ۾ ٿيو پر هن جي من ۾ ملير جي مٽيءَ جي مهڪ آهي، هن جي خيالن ۽ خوابن ۾ ٿر
مرڪي ٿو، هن جي تحرير ۽ تقرير ۾ واريءَ جي دڙن جون ڌنون ۽ صحرائي لوڪ گيتن جي گونج
آهي. هن جي اوجاڳيل اکين ۾ روهيڙي جا رتا گل رنگ وکيرين ٿا. هن جي سڀاءُ ۾ ساڏوهين
جي ڏنگن ڏارن جو ڏيک ۽ ساهن ۾ کوهن جي پاتالي پاڻي جي خوشبوءِ آهي. هن جي شاعري
ريگستاني هوائن جي ساهيڙي ۽ هن جو نثر تترن جي تنوار ۽ مورن جو ٽهوڪو آهي .
سائين تاج جويي کي
معلوم آهي ته ڪارونجهر جي پهاڙي سلسلي ۾ چڻيندا جي ڏونگر جي چوٽيءَ تان چنڊ جا
ڪرڻا چڳندڙ چڪوري پونم رات جو پنهنجا پر ڪيئن ساهيندي آهي. ڪونجون ڪر لائينديون
سانگها تي ڪيئن لهنديون آهن. ڀاڻسر جي تلاءُ تي سارس جي آخري جوڙي ڪڏهن پاراڌي هٿن
جو شڪار بڻي هئي. ڀٽائي جي سر رامڪلي جا ڪردار جٽائن وارا جوڳي عمرڪوٽ جي آکاڙي ۾
آسڻ جوڙي ويهڻ کان اڳ ۾ ڌرتي ماتا کي ڏنڊوت پرڻام ڪيئن ڏيندا هئا. عمرڪوٽ جي ڪهڙي
راهه تي محبت جا مروئا روپيل آهن. هانسو سوڍو ٿر جي ڪهڙي ڳوٺ مان چونئري جا ڦيرا
اڌ ۾ ڇڏي ميگهاوتي جي نرڙ تي چمي ڏيئي دودي جو ساٿ ڏيڻ جي لاءِ روپا ماڙي پهتو هو.
ڪهڙي وڻجاري جي واٽ تڪيندي رحمڪي بازار ۾ سونل ٻائي مڻهياري لوڪ گيت جي جي هي سٽ
‘سنڌڙي ري مارڳئي کيهه اڏتي جائي’ ڳاتي هئي. ٿر ۾ ڪهڙي ڪوي جي نظمن ۾ نارين جي
ننڍڙين والين ۽ ڊگهين ڳالهين جو داستان ڏنل آهي. ڪهڙي ڪوي جون وايون ڇند وديا جي
ماترڪ ڳڻپ ۾ پوري ريت بيهن ٿيون. ڪهڙي ڪوي جا غزل بحر وزن جي ڀومي تي هرڻ هٺيلن
جيان ڇال ڏين ٿا. ڪنهن جي نظمن ۾ سهڻين اکين جي ساحري آهي، ڪنهن جي بيتن ۾ وطن جي
ويريءَ جي لاءِ ٽاڪ منجهند جو ٽاڻو تتل آهي. ڪنهن جي گيتن ۾ محبت جي اداس شام لهي
ٿي، ڪنهن جي نثر سان اونداهه راتين ۾ ڏيئا ٻرن ٿا. ڪنهن جي ڪهاڻين ۾ واريءَ جي
واٽن تي رات رڙي ٿي. ڪنهن جي تخليقي تحقيق ۾ پرهه پڪاري ٿي. ڪهڙا انسان سياسي
جدوجهد ۾ سرخ سويرن تائين هلڻ جو اعلان وڏي واڪي ڪندا هئا. اهي ديوانا ڪهڙا آهن جن
جنم جنم ٻلهار ٿيڻ جو ڌرتيءَ سان انوکو وچن ڪيو، اهي ڪهڙا انسان آهن، جيڪي سج جي
سونهري شال ڍڪي ٻيهر ٿر جي ٿاڪن ڏانهن اچڻا آهن.
ٿر ۾ سانوڻ رت جي
گهنگهور گهٽائن جي پلر پالوٽ ٿيڻ کان پوءِ واريءَ جي دڙن تي چونئرن ۽ چونڪين ۾ دهل
جي ٿاپ تي ٿرياڻيون راسوڙن جو رقص رمي رهيون آهن. آئون پنهنجي ننڍڙي اڀياسي اوطاق
۾ سائين تاج جويي جي ڪتاب ‘سانوڻ جهڙا سيڻ’ تي لکي رهيو آهيان.
سائين تاج جي هن
ڪتاب ۾ ٿر جي انهن منفرد ماڻهن جا خاڪا آهن، جيڪي جڳ جي روايتي راهن جا پانڌيئڙا
نه آهن. مهانتا جي منزل جا مسافر جن جي واٽ اوکي ۽ انوکي آهي، جن انياءُ جي انڌيري
رات ۾ ڪڏهن چپ نه ڪئي. جن جي ذهنن ذلت سان ڪڏهن سمجهوتو نه ڪيو. جن سوچن جي سرزمين
تي آدرشن جا گلاب پوکيا، جن ڌرتي جا حسين ۽ مقدس تصور پنهنجين تحريرن ۽ تقريرن ۾
پيش ڪيا. جن اتهاس کي استاد سمجهي روز نوان سبق سکيا. جن دانائي کي پنهنجي پيڙا جو
دان ڏنو. انهن مان ڪو به ڪردار مارئي جي وطن جو مياري نه آهي.
ٿر جي انهن
تخليقڪارن جي ڪتابن تي لکيل مهاڳ ۽ اڀياسي مضمون آهن، جن چارڻن جي ڇندن جيڏا ڊگها
نظم، حسينائن جي ڪنن ۾ پاتل والين جهڙيون وايون ۽ غزالا اکين جهڙا غزل سرجيا آهن.
جيڪي وجد واري ردم ۾ هجڻ باوجود بحر وزن تي پورا آهن. انهن جي شاعري ۾ اڻ کٽ
احساساتي توانائي آهي. اڻ ڇهيل تصورن جا اعليٰ عڪس آهن. انهن ڏات ڌڻين جو تذڪرو
آهي، جن برهه جي باهه ۾ پنهنجي ڪايا ڪاٺين وانگر جلائي پنهنجو قلم انهيءَ وٿ سان
هلايو آهي، جنهن وٿ مان انقلابي خواب جنم وٺندا آهن، جنهن وٿ مان حسناڪين جا نوان
مانڊاڻ مچندا آهن. جنهن وٿ تي ويچاريندي ڀٽائي ياد ايندو آهي ته؛ “اديون عبدالطيف
چئي اندر آڳ اٿئون”
هن ڪتاب کي پڙهڻ
سان پتو پوي ٿو ته سائين تاج جا سانوڻ جهڙا هي سيڻ سماج جي ڪهڙن طبقن جي سوچ
ويچار، دکن، دردن، المين اداسين، خوشين، خوابن ۽ ڪيفيتن جي نمائندگي ڪن ٿا. انهن
جي وکن، ويچارن، تخليقن تحقيقن، سياسي سفرن ۽ سرن جي آلاپن ۾ ڪهڙي سنڌ جو سماجي
تصور آهي. سماجياتي تاريخ ۾ ماڻهو پنهنجي مٽيءَ سان ڪيئن محبت ڪن ٿا، رومانس جا
روپ ڪيئن پڌرا ڪن ٿا. ڪهڙا قدر ۽ رويا رکن ٿا. ادب فن ۽ سياست جي سماجياتي ڪارج ۽
نسبت جي گهرائي سمجهڻ جي لاءِ هو ڪهڙو بنياد فراهم ڪن ٿا. لوڪ ادب عوامي روايتن،
خوشي غمي جي محرڪن جو سادو ۽ اجتماعي بي ساخته اظهار هئڻ سان گڏ آدرشي ڪيئن آهي.
ٿر جي لوڪ ڏاهپ جي روايتن ۾ ادب جا اخلاقياتي پهلو ڪهڙا آهن. ٿر ۾ سرجندڙ ادب، ادب
جي اخلاقياتي تنقيد جي پرک ۾ ڪٿي بيٺل آهي، اهو ادب رجعت پسند روايتن جو حامي آهي
يا جديد روشن خيال آڏاڻي تي اڻيل آهي، سماج جي تهذيبي ۽ آزادي جي شاهڪار تصورن سان
هم آهنگ آهي يا نه.
سائين تاج ڌرتي سان
سچائي، روشن خيالي، ترقي پسندي، ادب ۽ آرٽ جي جنهن رستي پاڻ هلي رهيو آهي، ان رستي
تي هلندڙ ٿر ڄاون ساٿين تي دل سان لکيو آهي، جن نظرياتي سياست سان گڏ علم ادب،
آرٽ، موسيقي جي لاءِ وڏي محنت ڪئي آهي. سائين تاج جي سانوڻ جهڙن سيڻن ۾ ڪو به وڏي پيٽ
۽ گهڻي پئسي وارو ماڻهو نه آهي. نهايت غريب طبقي مان اڀري آيل انسان، جن پنهنجين
تخليقي صلاحيتن ۽ تصورن، تصورن جي عمدن خيالن ۽ سياسي سياڻپ سان علم ادب ۽ سياست
جي ميدان ۾ وڏو پد پاتو پر انهن ڪڏهن پنهنجي غربت ۽ ڌرتي جي لاءِ ڪيل پنهنجي
پورهئي ۽ پنڌ کي اقتداري ايوانن توڙي عوام جي اڳيان ڪئش نه ڪرايو. سائين تاج انهن
مخلص دوستن جي جهوپڙن ۾ راتين جون راتيون ۽ ڏينهن جا ڏينهن تمام گهڻو ويجهو رهي
انهن جي ذات، ڏات ۽ زندگي جي انيڪ پهلوئن ۽ پاسن کي پڌرو ڪيو آهي، جيڪي سڪ سان
ساراهڻ ۽ دل سان پيار ڪرڻ جهڙا آهن. انهن ڪردارن جي انسان دوستي روشن خيالي سچائي
کرائي، عمل جي ميدان ۾ سدائين مظلومن سان گڏ بيهڻ، ثابت قدم رهڻ، بي لوث تحقيقي ۽
تخليقي پورهئي کي سنڌ جو هر باشعور ماڻهو دل سان مڃي اندر جي احترام سان سلام
ڪندو.
سائين تاج جو هي
ڪتاب ان دور ۾ ناسي نيڻ رکندڙ نقادن جي نڙگهٽ تي ننهن وانگر آهي، جنهن دور ۾ سنڌي
ادب ۾ سگهارن نقادن جي کوٽ هئڻ جي ڪري ڪنهن به فن پاري کي ادبي ڪسوٽي تي پرکڻ جي
بدران اڪثر طور ياري باشي ۽ گروهه بندي جي نظر سان ڏٺو وڃي ٿو. تنقيدي ليکن ۾ يا
ته حد کان وڌيڪ واهه واهه جي ٽڪ ٽڪي تي چاڙهي نوجوان تخليقڪار جي صلاحيتن ۽ ڏات کي
تعريف جي اڏي تي زخمي ڪيو وڃي ٿو يا سندس ڏات کان وڌيڪ ذات کي نشانو بڻايو وڃي ٿو.
بي رحم نقاد تخليقن جي نازڪ سيني ۾ اجائي تنقيد جا ڪوڪا هٿوڙن سان هڻندا آهن.
سائين تاج جويي جي
تخيل ۽ تحقيق جا اڙيل وڇيرا مينهن واءُ وانگر پوري سنڌ جي چپي چپي تي گهميا آهن.
پر ٿر جي وارياسي ميدان تي دل جي هوڏ ۽ لوڏ سان آنٽا ڏنا آهن. سائين تاج جويي کي
پنهنجن سانوڻ جهڙن سيڻن جي تخليقي جوت، تحقيقي صلاحيت ۽ سياسي دانائي جي موجودگي ۾
شيخ اياز جي لفظن ۾ پوري پڪ رهي آهي ته ،
“سونيون
ٿينديون سج سان، ڀڙڪي نيٺ ڀِٽون”
سائين تاج نئين نسل
کي تعميري تنقيدي ليکن ذريعي سدائين اتساهيو ۽ اڪسايو آهي. سائين تاج جويي جي
تنقيدي اڀياس جا نو لک نيڻ ساڙ جي گرم هوا ۾ ڪڏهن نابين نه ٿيا آهن. جن ماڻهن
سائين تاج کي ذاتي زندگي ۾ ويڻن سان وڍيو، تن جي فن، فڪر ۽ تحريڪي جدوجهد تي به
تاج جويي لکڻ وقت پوري ايمانداري سان لکيو آهي. تاج ڪڏهن به شخصي ناراضگي ۽ ادبي
وضاحتن ۾ وچڙيو نه آهي. هن ڪتاب ۾ منهنجي تخليقي ۽ تحقيقي پورهئي تي به سائين تاج
جا ٻه ليک شامل آهن. سائين تاج جويو، سائينداد ساند ۽ شنڪر ساگر منهنجا ادبي استاد
رهيا آهن، آئون سائين تاج جويي جي ادبي پورهئي ۽ سانوڻ جهڙڻ سيڻن سان انصاف ڪٿي ٿو
ڪري سگهان!؟ ٿري ٻولي ۾ چوندا آهن ته وٺي جا ڏس واٽهڙو ڏيندا آهن. آئون سنڌي ادب
جي هن سچيت پورهيت، اديب عالم ۽ استاد سائين تاج جي جنم ڏينهن تي دل سان ڀيٽا
ڏيندي وٺي جو واٽهڙو ٿي ڏس ڏيندي عرض ڪري رهيو آهيان ته جيون جي مصروفيتن مان جيئن
وقت ملي سائين تاج جي لکيل ۽ سامروٽي پبليڪيشن جو ڇپيل هن ڪتاب جي حسناڪي اندر ۾
ضرور اتارجو.
(ڏھاڙي
پنھنجي اخبار ڪراچيءَ ۾ ۶ سيپٽمبر ۲۰۲۴ع تي ڇپيل)
تاج جويو
سنڌ جو جاکوڙي ڪردار -
جُسو جنجيرن ۾!
بخشيل باغي
اڄوڪي دور جي بي
زباني، ڪَن لاٽار، اَنڌائپ ماڻهپي جي مانُ ۽ مَريادا کي پنهنجي هلڪڙائپ ۽ سَطحيت
سان اهڙو ته لَڄايو آهي جو ماڻهو، ماڻهپي جي اهميت کان ئي اَڻ ڄاڻ بڻجي، هِن دنيا
جي چوڦير ڀٽڪندي، حيران ۽ پريشان، زندگيءَ آڏو سواليه نشان بڻيو بيٺو آهي. اهڙي
وقت جڏهن ثانويت جي هاڪ ۽ دائميت جي دوام کان انڪاريت، سڀني قدرن کي لتاڙي بنا
مقصد دلدل جي سفر تي هلي پئي آهي، جنهن ۾ هر وک، پير هيٺ لهندا وڃن ٿا ۽ حِرص ۽
گهڻي کان گهڻي جي جنوني حاصلات جو نشو، ذهنن کي زنگي مٿن اهڙي ته لاتعلقيءَ ۽ اَ
ڻڄاڻائي جي ڪَٽ چاڙهي ڇڏي آهي جو اُن جي لاهڻ لاءِ سَنڌاڻ ۽ سِراڻ جا رکوال، اڄ به
دنيا جي جنوني هجوم ۾ پنهنجي فڪر ۽ فهم سان پنهنجو نظرياتي عملي ڪم سَرانجام ڏئي
رهيا آهن.
اهڙي دور ۾ جتي هر
شيءِ عارضيت جو شڪار ٿي آهي اُتي علم، ادب ۽ نظرياتي سياست به اُن جو بُري طرح سان
شڪار ٿيا آهن، پر پوءِ به ڪُٽين ڪٽ لوهار واري ڪار سان ڪجهه ذميوار فرد اڄ به
ڪتابن توڙي عمل وسيلي پنهنجي مقصد سان نڀائيندا پيا اچن.
اهڙن ڏيهه جي
ڏاتارن، وطن جي واهرن، ڌرتيءَ جي ڌراڙن، سوريءَ جي سزا وارن، اَڙيلن جي آڌارن، سنڌ
۽ سيد جي سچن پيروڪارن ۾ سائين تاج جويي جو ذڪر اهم ۽ نمايان طور تي ڪري سگهجي ٿو.
هي ڀٽائيءَ جو
کاهوڙي، پنهنجي ننڊ توڙي جاڳ ۾ جُگنوئن جيئن اُونداھين ۾ جَرڪندي، سوچن، خيالن
توڙي عمل جي لاٽ روشن رکندو رهيو آهي ۽ ڀٽائيءَ جي هِن بيت جو جديد پورٽريٽ بڻيل
رهيو آهي ته:
کَرڪڻا لاهي، سُک
نه سُتا ڪڏهين،
اوسيڙو آهي،
کاهوڙين کي پنڌ جو.
اِها سُک سان نه
سُمهڻ واري حالت جيڪڏهن سڄي سنڌ تي حاوي ٿي پوي ها ته هوند وطن جي واءُ ۾ سُرهاڻ
جا جُهوٽا ڌرتيءَ جي ساهن کي واسي ڇڏين ها ۽ لطيف کي اِهو بيت شايد صديون اڳ چوڻو
ئي نه پوي ها ته:
بَندر جان ڀَئي، ته
سُکاڻيام سُمهو،
ڪپر ٿو ڪُن ڪري،
جيئن ماٽيءَ منجهه مَهي،
ايڏو سور سَهي، ننڊ
نه ڪجي ناکئا!
اِهو ئي ڪارڻ آهي
جو سائين جي ايم سيد جي فڪر، فلسفي ۽ نظريي جي پيروڪارن سدائين نئين سنڌ کي لطيف
جي هن بيت جي تصوير ۾ ڏٺو ۽ عملي طور تي چاهيو آهي:
اڱڻ تازي، ٻَهر
ڪُنڍيون پَکا پَٽ سُونهَن،
سُرهي سيج پاسي
پرين، مَر پيا مينهن وسن،
اسان ۽ پِريَن، شال
هُوَن، برابر ڏينهنڙا.
۽ سچ ته تاج
جويو به اُهو وطن جو مُحافظ پوڙهو آهي جنهن قاضي قادن جي هِن بيت ۾ سنڌ، لطيف ۽
سيد جي عاشقاڻي سجاڳيءَ جو اعتراف ڪندا سدائين عمل جي ميدان ۾ سجاڳيءَ جي شعور سان
سرشار ٿي جاڳ جي مشعل کي روشن ڪندي خود به سُجاڳيءَ جو سَڏ بڻيو آهي ته:
جوڳيءَ جاڳايوس،
سُتو هُئس ننڊ ۾،
تهان پوءِ ٿيوس،
سَندي پِريان پيچري.
سائين تاج جويو وطن
جي ويڙھ ۾ بنا ڪنهن ڊپ جي وڏي حوصلي ۽ همت سان لڙندو رهيو آهي.کيس خبر آهي ته
آزاديءَ جي ويڙھ، رت گُهري ٿي ۽ کَرڙي جو مُلھ ڪيڏو نه مَهانگو آهي. تنهنڪري ته
خليفي نبي بخش لغاريءَ جي ڪيڏاري جو هي بيت سندس زندگيءَ جي ڀرپور ترجماني ڪري ٿو.
کَرڙي کائي رَت،
ڀَت نه وجهي وات ۾،
پِڙ ۾ پهلوانن جي،
ويٺي پَرکي پَت،
جن جا نيڻ نِست،
نينهن نه لائي تن سين.
يا
هلو مَهلو مانجهيا!
ويريين وٺون وير،
جيئڻ ٿورا ڏينهنڙا،
پوءِ ڳڻبا پير،
ٿيندو سَڏُ سوير،
صبح شهيدن کي.
۽ سائين تاج
جويو خيلفي جي هن بيت جي فڪر ۽ فلسفي کي به خوب ڄاڻي ٿو ته:
سوڀُون سِر گُهرن،
سِر رِي سوڀ نه سَپجي،
سوڀ برابر سِسيون،
توريان تان نه تُرن،
جي هنيڙي منجهه
هُرن، سي مُلهه مَهانگا سپرين.
تاج جويو نئين سنڌ
جو ۽ سن جي سيد جو پانڌيئڙو ۽ مُسلسل عملي ڪردار ۽ وڻجارو آهي جنهن ڀٽائيءَ جي هن
بيت جو ڀَرم سمجهندي ۽ رکندي سنڌ جي جدوجهد جي نئين تاريخ ۾ واڌارو آندو آهي. جنهن
جي لاءِ لطيف جي سٽن ۾ چوڻ ڪيڏو نه سڀاويڪ آهي ته:
مون سي ڏٺا ماءِ،
جنين ڏٺو پرينءَ کي،
ڪري نه سگهان ڪاءِ،
اُنين سندي ڳالهڙي.
تاج جويو سائين جي.
ايم سيد جي نظرياتي سياست جو هڪ اهڙو جوڌو آهي جنهن سنڌ لاءِ سدائين پاڻ پتوڙي،
پرڀات جي پار جو سفر جاري رکيو آهي. هي ورچي ويهي رهڻ وارن مان آهي ئي ڪونه. هن جو
پيغام ته اياز جي هن بيت ۾ جرڪي رهيو آهي ته:
ڪهڙو پنڇي پيار جو،
ماريءَ ناھ مُٺو،
جيڪو ڪونه ڪُٺو، سو
نه اسان جي ڪُڙم مان.
وقت ۽ حالتون غلام
قومن ۾ سدائين اهڙا بهادر پُٽ پيدا پئي ڪيا آهن. تاج به اهڙو سنڌ جو سوڍو آهي جنهن
لطيف جي فڪر ۽ فهم کي عمل وسيلي اُجاڳر پئي ڪيو آهي ۽ ان جي عملي ڪردار نگاري ڪندي
اَڏولتا جي جذبن کي پئي سدائين جاڳايو آهي.
هلڻ هڪلڻ، ٻيلي
سارڻ، مانجهايان اِيءُ مَرڪُ،
وجهن تان نه فَرقُ،
رُڪ وهنديءَ راند ۾.
يا
سَرها ڏٺم سي، جن
ساڃاءَ سراڻ سين،
تيغ تنين جي کي،
ڪَٽ نه لڳي ڪڏهين.
يا
ڪَٽ ڪَڙهي، لوھ
ٻَري، ڌوڌا جِت ڌَڳن
مُترڪن مُنهن ڪڍيا،
سانڌاڻيون سَهڪن،
اڄ پڻ آڳڙين، ميڙو
آهي مچ تي.
تاج جويو قيد ۾ هجي
يا ٻاهر پر هُو پنهنجي نظريي جي ڪاڻ سدائين روڊن رستن تي گرمي توڙي سرديءَ ۾
بيماري توڙي تندرستيءَ ۾ عمل جي راھ تي هلندو رهيو آهي. نظرياتي، فڪري يا وطن جي
واهڻ ۽ وسندين جي رکوالن جي حوالي ۾ تاج جويو جيئري جاڳندي سنڌ ۽ سيد جي انقلابي
ڪردارن جي اهڙي ته علامت بڻجي ويو آهي جن جي دل ۽ دماغ ۾ آزاديءَ جي لاءِ پاڻ
قربان ڪرڻ جو ساهس اَٽل ارادن سان موجود رهيو آهي.
تاج جويو سائين
عبدالواحد آريسر جي قومي سُنگ جو اُهو سُونهون ۽ اَڻ جَهل سَرواڻ آهي جنهن اياز جي
سٽن “جل جل مشعل جل” جي لَڄ رکندي پاڻ کي پتنگ جيئن پئي پچايو آهي ۽ لاکيڻي لطيف
جي هن بيت جو ڀرم رکندي عملي آڳ ۾ پَچيو ۽ ڪُندن ٿيو آهي.
پتنگ چائين پاڻ کي،
ته اچي آڳ اُجهاءِ!
پچڻ گهڻا پچائيا،
تون پچڻ کي پچاءِ!
واقف ٿي وساءِ، آڳ
نه ڏجي عام کي.
تاج جويو سنڌ ۽ سيد
جو اهڙو عاشق آهي جنهن لاءِ لطيف جي بقول ته:
عاشق زهر پياڪ، وھ
ڏسي وهسن گهڻو،
ڪڙي ۽ قاتل جا،
هميشه هيراڪ،
لڳين لنئون لطيف
چئي، فنا ڪيا فراق،
توڻي چڪنن چاڪ، ته
به آه نه سلن عام سين.
تاج جويي لطيف جي
شاعراڻي فڪر ۽ فلسفي مان پنهنجي زندگيءَ جي لاءِ عمل جو هڪ اهڙو ته پئمانو جوڙي
ڇڏيو آهي جنهن ۾ لطيف جي سٽ سٽ ۽ لفظ لفظ ۾ سنڌ جي ماضي حال ۽ مستقبل جي تصوير
چٽيل آهي. تاج جويي سدائين پنهنجي قافلي جي جوانن کي لطيف جي آواز ۾ سڏ پئي ڪيا
آهن ته:
سُوري سَڏ ٿيوم، ڪا
هلندي جيڏيون،
وڃڻ تن پيوم، نالو
نينهن ڳنهن جي.
تاج جويو سچ ته
سدائين منهنجي تصور ۾ سنڌ جي حقن ۽ آزاديءَ جي حاصلات لاءِ لطيف جي هن بيت جي هِنن
لفظن مان اُڀامي ذهن ۾ سوجهري جيان نِکري پوندو آهي ته:
ڪاري ڪڪر هيٺ، مون
جهيڙيندي ڇڏيا،
ڪارا ڪُند هٿن ۾،
اَڙل وڇيڙا هيٺ،
ٿي تنين سين ڏيٺ،
موٽڻ جنين مهڻو.
تاج جويو سنڌ جو
اهڙو اَٽل، اَرڏو ۽ بيباڪ سورمو آهي جنهن لطيف جي لفظن ۾ سَسيءَ بڻجي به سدائين
پئي چيو آهي ته:
اي نه مارن ريت جئن
سيڻ مٽائن سون تي،
اچي عمرڪوٽ ۾،
ڪنديس ڪانه ڪُريت،
پکن جي پريت،
ماڙيءَ سين نه مٽيان.
تاج جويو لطيف جي
سُر رامڪليءَ جو اُهو جوڳي به آهي جنهن ڪنهن به طلب ۽ طعام کي ٺُڪرائي، اُڃ کي
پِيءُ، من کي ماري مُڃ ڪري، سُڃ جهاڳي وَسنئن کي ويجهي ٿيڻ جي تمنا ۾ لطيف جو
لاهوتي به بڻيو آهي ته سامي به:
جوڳيءَ تي جَڙاءُ،
نسورو ئي نينهن جو،
پتنگ جئن پيدا ٿيو،
سامي سج وڙاءُ،
آيو ڪاڪ تَڙاءُ،
ڪنوارن ڪڪوريو.
يا ٻئي بيت جي
تصويري تشڪيل هيئن به ڪئي اٿس ته:
ڪَن ڪَٽ، ڪاپٽ،
ڪاپڙي، ڪَن جي ڪٽائين،
لاهوتي لطيف چئي،
ماڳ نه مٽائين،
جي خوديءَ کي
کائين، هلو! تَڪيا پَسون تن جا.
تاج جويو سنڌ جو
اُهو کاهوڙي ڪردار آهي جنهن سيد جي فڪر، فلسفي ۽ نظريي تحت سدائين سنڌ جي سياست کي
پنهنجو ايمان ڄاتو آهي. سنڌ جي کنڀي گُم ڪيل جوانن جي لاءِ ڪئي سالن کان لاڳيتو
سڄي سنڌ ۾ سَراپا احتجاجن، بُک هڙتالن ۽ ٻين سلسلن ۾ اڳيان اڳيان رهي پنهنجي فرض
جي عملي طور تي پورائي ڪندي، هن عمر ۾ به ٿڪو ناهي بلڪه اڳي کان به اڳرو ٿو رهي.
اِها بيباڪي کيس هن دور جو قومي هيرو قرار ڏئي ٿي.
قومي سياست سان گڏ
ادب جي دنيا ۾ به هن جو ڪم ڏاڍو گهڻ پاسائون ۽ سگهارو آهي. هڪ شاعر، اديب، بهترين
مُقرر، طبعزاد ليکڪ، ترجمي نگار، سهيڙيندڙ ۽ ترتيب ڪار، لطيف جو پارکو ۽ سندس
مختلف پاسن تي سندس لکيل ليک ۽ ڪم سنڌي ادب ۾ اهم جاءِ والارين ٿا.
تاج جويو جتي لطيف
جيان جمالياتي آهي ته سچل جيان جلالي به آهي، سيد جيان اَڻٿڪ، اَڻ جهل، اَرڏو،
پنهنجي مزاج ۾ اَهنسائي به آهي ته ظاهر ۾ بي رنگ مٽيءَ جا سڀئي رنگ سندس روح ۾
انڊلٺ جيان کڙندا رهندا آهن ۽ هُو سارنگ جا من ۾ سڀاوَ سمائي وستي وستي پنهنجن
خيالن جا مينهن وسائيندو رهندو آهي ۽ ويران ۽ بنجر ٿي ويل ذهنن کي سرسبز ۽ تازو
توانو بڻائي هڪڙي نئين سنڌ جي اَڏاوت جا خواب اکين ۾ سمائي مُسلسل جاڳي ۽ سڄي سنڌ
کي جاڳائي رهيو آهي. سندس سَڏن جا پَڙاڏا لفظن جي پکيئڙن جي رُوپ ۾ آزاديءَ جي
آڪاس تي اُڏرندي، ٻرندڙ ڌرتيءَ تي گهاٽي ڇانوَ پکيڙي رهيا آهن. سچ ته تاج جويو،
اياز جي هن بيت جو چِٽو، اُجرو ۽ عملي ڪردار به آهي جنهن کي هي بيت ڀيٽا ڪرڻ خود
هن بيت جي نئين تشريح ٿئي ٿي ته:
هي جو پوڙهو جُهور،
وڙهندي ٿيو ويڙھ ۾،
اڃان ڏمري ڏاڍ تي،
آڻ نه مڃي مُور،
سوچي ڏسي ڏُور،
ايندڙ آرڻ ڏينهڙا.
سچ ته تاج جويي ۾
هوشوءَ جي هشمت، هيمون جي همت، روپلي جي بهادري، دودي جي دل، راجا جو روح، بلاول
جي بهادري، شاھ عنايت جي شعور جا شُعلا، پَرچوءَ جي بي ڊپائي، حَشوءَ جي ڏاهپ، سيد
جي سچائي ۽ بيباڪي به شامل آهي. اڄ جڏهن سنڌ جي ايتري سگهه تاج جويي جهڙي وطن جي واهرو
۾ پيدا ٿي آهي ته اُهو هن مٽيءَ جو ئي ڪمال چئي سگهجي ٿو. تنهنڪري به تاج جويو،
اياز جي شاعراڻي گَرجندڙ آواز ۾ سُتل سنڌ کي سُجاڳيءَ جو سڏ ڏيندي چوي ٿو ته:
ڀَڙڪ وري ڀنڀٽ، ڪئي
سال سُتو رهين،
ڪَڙڪ دلين جي ڌَڙڪ
تي، وِلهه ۾ ڪر واڄٽ،
شُعلا شُعلا واءَ
۾، چڻنگون چڻنگون پَٽ،
ڍاٽي نڪرن ڍَٽ،
ڄرڪي تنهنجي ڄاڻ مان.
وطن جو عشق به عجيب
رنگ وکيري ٿو جو ماڻهوءَ اُن رنگ ۾ پنهنجو رنگ ملائي هڪ نئين رنگ جي تخليق ڪري
اَمرتا جا نوان نوان اُهڃاڻ پيدا ڪري ٿو. تاج جويي سڄي زندگي هر پاسي کان مُسلسل
جدوجهد ڪندي ڪٽي آهي. اهو ئي ڪارڻ آهي جو سندس سياسي پاسي کان علاوه علم ۽ ادب
وارو رُخ به سندس ئي مُتحرڪ ڪردار ۽ مزاج جو آئينو آهي. هر ڀيري نئين کان نيئن جي
تلاش ۾ سرگردان رهندڙ هي جاکوڙي ڪردار اڄوڪي هيڻي سنڌ جو هڪ ڀرپور ۽ سگهارو ڀرجهلو
آهي. هي ڪانئر کي للڪاريندي، ڪڏهن به پُٺتي نه هٽيو آهي بلڪه سدائين اڳتي کان اڳتي
وڌندي وطن جي وارثي ڪندي عقوبتون سهندو رهيو آهي ۽ عمل جي ميدان کان وٺي شاعري،
مضمون نگاري، آتم ڪٿا يا جيل ۾ قيد هوندي به پنهنجي تخليقي ڪم کي نڀائيندي به خطن
وسيلي پنهنجن جذبن جي اُپٽار ڪرڻ جو سگهارو هُنر به تاج جويي وٽ تمام گهڻو آهي.
ڇاڪاڻ ته هُو ڄاڻي ٿو ته سنڌي تخليقي ادب ۾ نظرياتي ادب جو هجڻ هڪڙي وڏي وٿ آهي.
جماليات سان گڏ مزاحمت جو رنگ ملي جڏهن تخليق جي آڏاڻي تي اُڻبو آهي ته هر
جمالياتي شيءِ علامت نگاريءَ جو ويس ڍَڪي مزاحمت جو رُوپ ڌاري وٺندي آهي. اهڙو ادب
اڄوڪي دور ۾ بنهه گهٽ بلڪه نه هجڻ جي برابر آهي. جنهن جي کوٽ سبب نظرياتي پُختگي ۽
نئين سنڌ جي مزاحمتي تاريخ لکجڻ وارو سلسلو رُڪجي ويل محسوس ٿئي ٿو.
اڄ جي ناشناس دور ۾
نه نظرياتي پُختگي وارو ماحول آهي نه ئي نظرياتي سياست جو اُتساھ بخشيندڙ ڪردار.
هر ڪو گُهلندڙ هوا جي رُخ تي هلي رهيو آهي. اهڙي وقت ۾ اَٽي ۾ لُوڻ برابر ئي سهي
پر اڳئين نظرياتي ۽ فڪري دور جي عقوبتن بابت لکيل ادب، هِن هيڻائي واري دور ۾ ڪيڏو
نه ٻَل بڻجي پوي ٿو ۽ اُن دور جي سموري عڪاسي اکرن مان اُڀامي تصور ۾ ڪنهن فلم
جيان هلڻ شروع ٿي وڃي ٿي.
اهڙي ئي تخليقي
نظرياتي ادب جي سلسلي جي ڪڙي تازو سائين تاج جويي جي جيل مان لکيل خطن جو ڪتاب “ٿا
زلف ڇڪن زنجيرن جا...” ڇپجي آيو آهي. هي جيل مان لکيل خط دراصل “جيل جي ڪهاڻي، خطن
جي زباني” طور هڪ دور جي چٽي آرسي آهن.
هي ڪتاب سائين تاج
جويي جي جيل مان لکيل مُنير شاھ ذاڪريءَ ڏانهن خطن جو هڪ اهم ڪتاب آهي. سائين تاج
جي جيل ڊائري “کوليءَ تي چنڊ چمڪيو” ۽ “ٿا زلف ڇڪن زنجيرن جا”، “ايشيا جي ماڊل
ڊڪيٽيٽر، ضياءُالحق جي ڪاري اُونداهي دور ۾ تاج جويي جي ۱۹ اپريل ۱۹۸۰ع کان مارچ ۱۹۸۲ع تائين” جي سچي وارتا جو پورو نقشو آهي.”
تاج جويي هن ڪتاب
جي مهاڳ “ڪٿا هن ڪتاب جي” ۾ لکيو آهي ته، “منهنجي ۱۹۸۱ع ۾ ڇپيل جيل ڊائري” کوليءَ تي چنڊ چمڪيو ۽
هي ڪتاب “ٿا زلف ڇڪن زنجيرن جا (جيل جي ڪهاڻي، خطن جي زباني: جلد پهريون). منهنجي
جيل-ڪٿا يا “تُرم ياترا” جو تحريري داستان آهن.”
“ٿا زلف ڇڪن
زنجيرن جا” تاج جويي جي جيل جي خطن ۾ جيل جي ماحول جي عڪاسي، قيدين جي نفسيات،
قومي ڪارڪنن جي ڇُڙواڳي تي نظر رکندي سندن پرورش ڪرڻ، نظرياتي پُختن ذهنن جي عملي
۽ تربيتي پالنا ڪرڻ ۽ ان لاءِ جاکوڙڻ، مطالعي کي پنهنجو معمول بڻائڻ ۽ مختلف دنيا
جي ادب جي نظرياتي لکڻين جا پنهنجي ٻوليءَ ۾ ترجما ڪرڻ، جيل جي دنيا ۾ رهڻ کي هڪ
هُنر طور ڄاڻڻ، جيل ۾ هوندي به پنهنجي اصل مقصد کي سڀ کان اڳيان رکي ان تي عمل
ڪندي جابر قوتن آڏو اَٽل ٿي بيهڻ ۽ مليل سزائن کي اعزاز ڄاڻي اوچي ڳاٽ سان قبول
ڪرڻ، جيل جي عام روايتي ماحول کي پنهنجي مقصد جو رُوپ بخشڻ، سڀني کي پنهنجائڻ ۽
کين قوميت جو درس ڏيڻ، مختلف نظرياتي پروگرام ڪرڻ، ليڪچر پروگرام ڪرڻ جهڙا اصول
اپنائي سائين تاج جويي ۽ سندس هم خيال دوستن جي جدوجهد جا شاندار حوالا هن جيل جي
خطن ۾ قلمبند ٿيل آهن.
۱۵۲ صفحن تي مُشتمل هي خطن جو ڪتاب سنڌ جي ڀٽڪندڙ نسل کي هڪڙو نظرياتي ۽ وطن
دوستيءَ تي آڌاريل گس ڏئي ٿو. اهڙو گَسُ ۽ ڏَسُ تاج جويي جي جيل ڪهاڻيءَ جو هي
ڪتاب پيش ڪري ٿو جنهن تي هلندي روح تي چڙهيل حالتن جي مايوسين جا زنگ لهي، دل ۽
دماغ کي اُتساھ ۽ ويساھ بخشي تازو توانو ڪري ڇڏين ٿا.
هي جيل مان لکيل خط
حقيقت ۾ پَڪي، پُختي ۽ مُڪمل نظرياتي سوچ ۽ اُن تي ٿيل عمل جي اُتساهيندڙ هڪ اهم
سياسي تاريخ آهي. “جتي تاج جويو پنهنجي زندگيءَ جو ۽ پنهنجي نصب العين جو قيدي هو.
جتي سندس روح ته ڪوٽن ۾ قابو ٿي نه سگهيو پر هوا ۽ خوشبوءِ وانگر، سندس جُسو زنجيرن
۾ محصور هو. اُن ڪَرب ۽ ڪيفيت کي سندس لفظ ۽ جُملا، بيان ڪرڻ کان قاصر آهن، صرف
لطيف جي شاعري ئي اُنهيءَ ڪَرب، حالت ۽ ڪيفيت کي اظهاري سگهي ٿي”
سُتي لَڌم“سُوهڻو”،
کٿيءَ ۾ خاصو،
وُٺا مينهن ملير
تي، ٿيو تڙ تڙ تماشو،
چوريان جان پاسو،
ته جُسو جنجيرن ۾!
تاج جويو سنڌ جو
اهو فرض شناس ۽ ڪميٽيڊ شخص آهي جنهن سان ملي سدائين روح تازو ٿي پوندو آهي. ساڻس
ملي لطيف جو هي بيت ڪنهن پکيءَ جيان ڀَڙڪو ڏئي ذهنن تي اُڏامي ايندو آهي ته:
ويٺي جنين وٽ،
ڏُکندو ڏُور ٿئي،
تن! تنين سين ڪَٽ،
اوڏا اَڏي پَکڙا.
***
(ڏھاڙي ھمسري
حيدرآباد آن لائين ۾ ۷ سيپٽمبر ۲۰۲۴ع تي ڇپيل)
No comments:
راءِ ڏيندا