احمد سولنگي
عهد جو ممتاز شاعر..
رزاق سهتو
پکيءَ جي پرواز کي ڪوئي
روڪي سگھيو آهي. پکي سرحدون اورانگھي مختلف ملڪن جو سير ڪندا آهن. ڪائنات ۾ ڀورن ۽
ڪارن ڪَڪرن جيان رڳوآسمان نه پر ڌرتيءَ جو به سيرڪندا آهن. پکي پرن جي سهاري سڀ
اڪاري وڃن ٿا شاعري به ائين سرحدن جي محتاج ناهي جڏهن شاعري، موسيقي ۽ آواز جو سنگم
جڙي ٿو ته ساري ڪائنات جھومي پئي ٿي. هر دل سوز انسان من هٿان مجبور ٿي شيما
ڪرماني ۽ نگھت چودريءَ جيان پير کڻندي نرت ڪرڻ لڳي ٿو. اهڙي شاعري ڪرڻ هر شاعر جي
ڀاڳ ۾ ناهي پر احمد سولنگي مها ڀاڳوند آهي جو شاعري کي پکين جهڙي پرواز ڏئي سرحدن
جي قيد کان آزاد ڪري ڪائناتي رنگ ۾ رنڱي موسيقيت سان نرت ڪرڻ تي محبور ڪري ڇڏي ٿو.
بک، عشق، وطن جو ڪو
به مذهب ناهي هوندو. اهڙي طرح شاعري به مذهب کان آزاد آهي. شاعري انسان جي اندر ۾
وسندڙ روح کي ائين ريجھائيندي آهي جيئن ماءُ روئندڙ ٻار کي پرچائيندي آهي. شاعري
نٽهڻ اس ۾ نم جي گھاٽي ڇانو آهي ته يتيم ٻار جي لاءِ امنگن جي عڪاسي به آهي اهڙا ئي
اهڃاڻ احمد جي شاعريءَ ۾ آهن جن کيس مفرد شاعر ڪري بڻائي ڇڏيو آهي.
•
عشق آزاد ڪري ٿو ليڪن،
عشق جو قيد خدائن کاڌو.
روميءَ جي رقاصا جو،
ڪنهن پير ڪڇيو آهي.؟
هي رقص عبادت آ ۽
روح جي اُجرائي.
منصور ڪري پردو، جڳ
۾ ٿو جيئي تنها
شبليءَ کي سزا گل جي،
ڀوڳائي اڪيلائي.
•
ساري عالم جي
انسانن جوبک گڏيل مسئلوآهي. بک جواحساس اهوئي ڄاڻي جنهن ڪيترا ئي ويلا لنگھڻ تي
گذاريا هجن. احمد سولنگي شاعريءَ ۾ بک کي اهڙي ته پيرائي ۾ بيان ڪري ٿو جو اندر
جھري پوي ٿو. بت ۾ ڀونچال مچندي، جسم جو تنتي سرشتو بي ترتيب ٿي وڃي ٿو. اندر ۾ بک
جو احساس اجاڳر ڪري اکين کي آلو ڪري ڇڏي ٿو.
•
بک ويڙهي، سمهي پيا
آهن،
ڏسُ ننڍا ٻارڙا ۽
هن جو گھر.
•
هر تخليقڪار ٻن اهم
راهن جو مسافر هوندو آهي. خارجي ۽ داخلي. خارجي جو مطلب مادي حقيقتون ۽ خارجي واقعات
آهن. داخلي مان مراد ذهني طاقت جيڪا مادي حالات جي درميان مقصديت کي ترتيبوار ڪري
هڪ تمثيلي ڪائنات جي تخليق ڪندي آهي. احمد سولنگيءَ کي شاعريءَ جي حوالي سان پرکجي
ته هو داخلي ۽ خارجي حوالي سان هڪ نئين رسم رواج ٿو تخليق ڪري، هو ڪنهن جي به
نقالي ڪو نه ٿو ڪري.
هر انسان ۾ اهو پيدائشي
لاڙوهوندي آهي ته ٻئي جي مقابلي ۾ پنهنجي وڏائپ ۽ مٿانهپ جي پاسي کي وڌيڪ اهميت
ڏيندو آهي. ڪڏهن ايئن به ٿيندو آهي جو انسان ۾ جا صلاحيت هوندي آهي سا بلنديءَ ۽ مٿانهپ
جون واٽون تلاش ڪندي مورڳو ئي ختم ٿي ويندي آهي. جنهن ڪري نقاليءَ ۽ پرمتڙائپ کان
سواءِ ٻيو ڪو رستو ئي نه رهندو آهي. جڏهن ذهن جي داخلي قوت نقاليءَ جي مرض ۾
گرفتار ٿيندي آهي ته پوءِ ان شاعر مان تخيل جا سمورا حوصلاگم ٿي ويندا آهن ۽ داخلي
قوتون مرده ٿي وينديون آهن پر ان جي ابتڙ احمد سولنگي وٽ داخلي قوتن ۾ خودداري ۽
پاڻهپي جومادو موجود آهي هن ڪڏهن ناهي چاهيو ته سندس ذهني طاقتون ۽ داخلي قوتون نقاليءَ
۽ پرمتڙائپ جي خطرناڪ مرض ۾ گرفتار ٿين. جنهن جي ڪري سندس تخليقي تعمير ۽ انفرادي
اصلاح به ٿيندي رهي آهي. سندس شاعري ۾ نهٺائي نمرتا ۽ جدو جهد جا جوالا مکي به موجود
آهن. هن جي شاعري ۾ خطي کانسواءِ عالمي ليول تي ٿيندڙ سانحن ۽ سورمن کان علاوه محبت،
عشق، ڪندڙ ڪردارن جي موجودگي به ملي ٿي. شاعري ۾ ماضي جي ڪردارن سان گڏ حال جي اهميت
کان غافل ناهي. رومي، منصور، شبلي، بسم الله خان، مائڪل اينجلو، راڻا سر، همير ڪولهي،
قرت العين طاهره، مريم جي مٽي، هڪڙي يهودي ڇوڪري، کيمي ڪولڻ وغيره. کانسواءِ احمد
سولنگي ڪي پنهنجا ڪردارتخليق ڪري انهن کي امر ڪري ڇڏيو آهي.
هٿ ڪنگڻ کي درسنيءَ
جي ڪهڙي ضرورت، احمد سولنگيءَ جي شاعريءَ ۾ پرکيو اٿم ته هلندڙ دور جو ذهين ماڻهون
۽ شاعرآهي. جنهن جي هٿن جي آڱرين ۾ قلم آهي پنهنجي قابليت ۽ صلاحيتن سان شاعريءَ کي
اهڙي ته مڪلمتا بخشي ٿو جو پڙهندڙ حيرانيءَ جون حدون اورانگھي ديوانگيءَ واري
ڪيفيت ۾ هليو وڃي ٿو. ڪو به شاعر روح ۾ پيهجي ويندڙ ڪلام تيسائين ڏئي نه سگھندو
جيسائين منجھس ڪا غير معمولي قوت موجود ناهي. اهڙي قوت هن شاعر ۾ موجود آهي. صرف
مواد جي ڀرٿي ڪرڻ ڪا به حيثيت نٿو رکي جسين شاعر ۾ لياقت، اسلوب موجود ناهي. ڪڏهن به
فنا نه ٿيندڙ اها شاعري آهي جيڪا پنهنجي نياپي، سنيهي ۽ رسد يا پيغام ۾ معياري هجڻ
سان گڏ فني لحاظ سان مضبوطيءَ جوسنگم هجڻ گھرجي. معيار جو ڪاٿو وقت، حالتن ۽ واقعن
جو محتاج ناهي هوندو پر شاعري اها آهي جيڪا پڙهندڙ تي سحر انگيزي تاري ڪري ڇڏي ۽ احمد
جي شاعري ائين ئي آهي. پاڻ ڏانهن چقمق جيان ڇڪيندڙ، سماج ۾ پيدا ڪيل جمود ٽوڙيندڙ
شاعري هجڻ سان گڏ سندس عهد جي نرالي شاعري آهي جيڪا محسوس ڪرائي ٿي ته شاعري ڪيترن
ئي ارتقائي ۽ تجرباتي مرحلن مان گذري آهي. سندس شاعري ۾ سنڌ جي جھانگيئڙن، سانگيئڙن،
جي ڏکن سورن ۽ سورمن، جوڌن ۽ دودن جي ڪٿا سان گڏ ڳڀي جي ڳولا، ٿرن برن ۾ مينهن جو
پوڻ، ڪولهاڻين جودک درد بيان ڪيل آهي. سندس شاعري لڳاتار ڪنهن منزل طرف وڌي رهي
آهي. اها پنهنجي راهه تان ڀٽڪي ناهي، نئوان نئوان تجربا، خيال، ويچار، نيون نيون تشبيهون،
ٻوليءَ جا لفظ، لهجا، امنگ ۽ اتساهه سان ڀريل نثري نظم، غزل ايتري تائين جوشاعريءَ
جي اندر ماحول به نئون کڻي آيو آهي. تڏهن ته کيس عهد جو ممتاز شاعر چوان ٿو.
احمد جي شاعري ٻاٽ
اونده ۾ ايندڙ روشن صبح جي نويد آهي. اهڙو سج جنهن مان روشنيءَ جون لاٽون اڀري پونديون
۽ سماج سک جو ساهه کڻندو. سندس ڪويتائن ۾ زندگي جي شناس آهي، جذبات جي اڀرڻ ۽ ماٺو
ٿيڻ جو سرور آهي. مشاهدي مان پِرايل سڪون ۽ اضطراب واري ڪيفيت آهي. ڳوڙهن ۽ مرڪن
سان ڀريل شاعريءَ جون سٽون آهن ته انسانيت جي تعمير جو درس به ملي ٿو. مطلب ته سندس
شاعري حياتيءَ جوآئينوآهي جنهن ۾ هر هڪ پنهنجي زندگيءَ جي تصوير ڏسي ٿو. شاعر جي
خيالن ۾ نفاست، فصاحت ۽ بلاغت جدت ۽ سادگي، سهنجائي، لفظن جي سحر انگيزي، موقعي ۽
محل جي سڃاڻپ ۽ ادراڪ، مشاهدي جي مضبوطي، منظر نگاري ايتري ته سگھاري پسي سگھجي ٿي
جوڪوئي انسان جيڪو شاعري کان نا آشنا آهي پرهن کي دل آهي ته ان کي متاثر ڪرڻ لاءِ
احمد جي شاعري کيس پنهنجي سحر ۾ جڪڙي ڇڏيندي.
•
پهچندي ئي روح جي
پاتالَ ۾،
ڪا ٻَڌي وئي ڳنڍ سوگھي
ساهه جي،
ديد جا وئي
دراورانگھي هانو ۾،
ڪا سيالڻ هير،وارث شاهه
جي.
•
ڪوٿڌولمحو نه مون مان
ٿو لنگھي،
۽ نه ڪوئي چاندنيءَ
جو آبشار،
چنڊ ناهي نيهن جي
نگريءَ مٿان،
رات ڪاري چوءَطرف آ
بيڪنار.
•
باک ڇلڪايا گلابن
جا گلاس
پوپٽن پيتا شرابن
جا گلاس
مون گناهن جا رکيا
ترتيب سان
ڪنهن رکيا وچ ۾
ثوابن جاگلاس.
•
احمد جي مٿيون شعر
پڙهي فارسيءَ جي ڪنهن گمنام شاعر جو شعر ٿو ياد پويم ته
•
خلق مي گوئي چرا،
جام بجان مي خري،
اين سخن با ساقيءَ
ماگو
که ار زان کرده است
•
(ماڻهون پڇن ٿا
ته جان ڏيئي جام ڇوٿووٺين؟
ڪهڙو نه سهڻوجواب
ڏنائين ته اها خبر منهنجي
ساقيءَ کان پڇو
جنهن جام جي قيمت کي سستو
ڪيوآهي)
•
جيسين بُکيو پيٽ
ڀري
تيسين پالڻهار نه
سُمهه
•
مٿين بند سان فلسفي
۽ شاعر رابندر ناٿ ٽيگور جا لفظ ٺهڪي اچن ٿا ته هو چوي ٿو ته؛ “جڏهن مان انسانن جي
تاريخ متعلق ڪافي ڄاڻ حاصل ڪري چڪس ته تڏهن “ورڊس ورٿ” جيان گھڻو ڪري اداس رهڻ لڳس.”
ورڊس ورٿ جو هميشه اهو ويچار اداس رکندو هو ته “انسان، انسانن سان ڇا نه ڪيو آهي.”
سو انسان کي بکيو رکڻ ۾ انسانن جو ئي ڪردار آهي جنهن کي احمد سلاست سان بيان ڪيو
آهي. اهو ئي سندس شاعريءَ جو معراج آهي ته هر عام ئي خاص تائين سندس شاعري رسائي
ماڻي ٿي.
•
لهرون، پکي، ڪنارا،
وسڪارَ سارَ ۾ ڏس!
نيرا اٿاهه ساگر،
پنهنجي نهارَ ۾ ڏس!
ڪي زلف سرڪشيءَ ۾، زنجير
ٿي پون ٿا،
گھرا سنگين گھيرا، ٻانهن
جي هار ۾ ڏس
ڏي جھول ۾ گلابي، جوڀن
جا ڦول مون کي،
تون ئي گلاب پوکيا،
پنهنجي خمارَ ۾ ڏس.
ڪنهن چنڊ جي تمنا، پاڳل
ڪيو اسان کي،
ڪي رات جا ستارا، پنهنجيءَ
پچار ۾ ڏس.
•
مجذوب جي پيرن جي
پازيب ٿيان آئون،
درويش! نگاهن سان
هڪ وارنهاري ڇڏ
مٽيءَ جي پنوڙي ۾ هي
ساهه ستل آهي،
سجدي ۾ وڃي احمد!
انسان اٿاري ڇڏ.
•
لڇمڻ ڪومل احمد جي
غزل جي تمام گھڻي تعريف ڪئي آهي پر خبر ناهي ڪهڙي نوهه ۾ اها ڳالهه ڪري ويو آهي ته
“غزل جي روايتي رخ واري شاعريءَ جي موجود گيءَ هوندي احمد سولنگي کڻي ڪا اعلي قسم
جي اميجريا فيلسوفاڻا نقطا نه اڀاريا آهن.” مان لڇمڻ سان سهمت ناهيان جيترا به غزل
هن شاعر جا پڙهيا اٿم انهن ۾ اهي ٻئي شيون موجود آهن يعني اميجري ۽ فلاسافي. اچو
ته انهن ٻنهي جي وصف ٿا رکون جيئن اسان کي احمد جي غزلن ۾ اهي ٻئي ڳالهيون پسڻ ۾
سولائي ٿئي.
Philosophy is a way of thinking about the world, the
universe, and society. It works by asking very basic questions about the nature
of human thought, the nature of the universe, and the connections between them.
The ideas in philosophy are often general and abstract.
Philosophy is the study of general and fundamental
problems, such as those connected with reality, existence, knowledge, values,
reason, mind, and language. The word “philosophy” comes from the Ancient Greek
(philosophia), which literally means “love of wisdom”.
Imagery means to use figurative language to represent objects, actions, and ideas in such a way that it appeals to our physical senses. Usually, it is thought that imagery makes use of particular words that create visual representation of ideas in our minds. The word “imagery” is associated with mental pictures.
پڙهندڙ احمد جو ڪو به
غزل کڻي پرکي سگھن ٿا. پڪ اٿم ته منهنجي ڳالهه سان سهمت ٿيندا ته اهي ٻئي شيون سندس
شاعريءَ ۾ موجود آهن، جيڪي لڇمڻ کي نطر ناهن آيون. مثال طور غزل جا ڪجھ بند هتي رکون
ٿا.
•
هي دورسوچ لوچ جو، پيڪر
نه ٿي سگھيو،
فنڪارجي تراش جو
پٿر نه ٿي سگھيو.
ڪڏهين گلاب پوک مان،
گوليون ڦٽي سگھيون
ڪنهن گل جي پنکڙيءَ
منجھان، خنجر نه ٿي سگھيو.
ڪيڏي نه اڃ اساٽ رهي
روح جي اندر
درياهه ڪنهن به ريت،
سمندر نه ٿي سگھيو.
•
هيرهند ور، ڪينجھر
ڪپ
چنڊ چمي، پيونوريءَ
چپ
سپ ۾ موتي ٿا سپجن
من ۾ سرجي تانگھ
تڙپ
تنهنجي اهڙي نيڻ
نهار
جھڙي جھرڪيءَ باز
جھڙپ
مونکي ويٺا روز
ڪکين
تنهنجي ساروڻين جا
سَپ
نثري نظمن ۾ ته
انتها جي درجي جي بلوغيت، بي ساختا اظهار جو درياهه موج ۾ آهي. سندس نظمن ۾ اها
اورچائي آهي جو چاهي ته رواري وجھي، وڻيس کلائي وجھي وڻيس محبوب جي سارجي تڙپ کي
مثبت روپ ڏئي عاشقن کي دلداري ڏئي. سندس نظمن ۾ اهڙو ئي ربط ۽ رواني آهي جهڙي گھوڙن
جي ٽاپول جي نرالي آواز ۾ هوندو آهي. نظم پڙهندي ائين لڳي ٿو پاڻ ڄڻ چانڊوڪيءَ ۾ باکاٽڙي
گلن جي باغ جو گس وٺيون پيا هلون.
•
پنهنجن پنهنجن پيرن
۾
پنهنجي پنهنجي دلدل
آ،
پنهنجو پنهنجو رستو
۽
پنهنجي پنهنجي منزل
آ
سبز جزيرا
پنهنجا ۽
پنهنجو پنهنجوساحل
آ،
سڀ کي پنهنجي ميگھا
رُت
پنهنجو پنهنجو بادل
آ،
پنهنجي پنهنجي عصمت
۽
پنهنجو پنهنجو آنچل
آ
•
نئون سج ڳيريءَ جي
کنڀڙاٽين سان،
ڏکڻ ايشيا تي نوان
رنگ اُ ڻندو
سڀن سرحدن تان هوائون
مٽينديون
دلين مان محبت جو درياهه
ڦٽندو.
•
هاءِ هماليه جيڏا
ماڻهون،
ڇپرڇاٽون،
جن جون واٽو
هندوڪش مان نڪتيون
پنک پنک جيئن پيراڏامي
فرش عرش مان نڪتيون
باکون لاٽون.
•
هتي احمد سولنگيءَ
بابت سندس شاعريءَ تي مقدمو لکندي لڇمڻ ڪومل جا جملا کيس پنهنجي عهد جي شاعرن کان
نِشانبَرُ ڪري اسان جي سامهون ڪارونجھر جيان ڪَر کڻي اچي بيهارن ٿا. هو لکي ٿو ته؛
“احمد سولنگيءَ
کي مان هتي نئين نسل جي نئين شاعري جي علامت (Symbol ) ڪري ٿو
کڻان. ان ٽهيءَ جا اڪثر شاعر فئشن پرستيءَ طرف مائل ٿي (Stream of consciousness) (شعور جي
ڌارا) بدران Mainstream (روايت پرست ڌارا)
طرف لڙهندا ويا. جتي شاعري خود شاعرن مٿان نازل ٿيڻ جو فطرتي عمل ٿيڻ جڳائي، اتي
هُو پاڻ شاعريءَ مٿان نازل ٿيڻ لڳا ۽ اهڙي افراتفريءَ واري دور ۾ ڪيترن کي لُڙ ۾
مزو لڳي ويو ۽ هو راتورات شاعر ٿي ويا. پر جيڪا شاعريءَ لاءِ اندر جي سُوجھ ٻُوجھ
گھربل آهي، ان تقاضا تي احمد سولنگيءَ جهڙا ڪي ٿورا ئي تخليقڪار کَرا ثابت ٿي
سگهيا. ڪاريءَ ڪُک مان ڄاول هن نامراد نسل جو شعور جڏهن بالغ ٿيڻ لڳو ته سندن اڱڻ
جي سڪل ڇٻر تي ماڪ جون ٻه چار بوندون ئي بچيل هيون.”
•
تاريخ ۾ هر پل کُلي
سيوهڻ جي گھٽي ٿي،
پکراج ۽ زرقونَ جيان
رنگ چِٽي
ٿي،
محڪوم جي هر ٻانهن
جي ٻَل ساڻ ٻِٽي ٿي،
ارغون، مغل لئه ٿئي
هيءَ تنگ مِٽي ٿي
اڄ واجھ وجھي وقت ڏي،
سيوهڻ ٿي ڏسي سنڌ.
•
ڪيڏو تيجُ ٽِڪون
وينگس تنهنجي ويس ۾
مهڪن پيئون ماڪ ۾
ڪيئي رنگ رُتون
وينگس تنهنجي ويس ۾
روپ سنهرا سج جا،
رم جھم روشنيون
وينگس تنهنجي ويس ۾
اُس نپايوگج ۾،
ڪرڻن جون ڪرچيون
وينگس
تنهنجي ويس ۾
احمد سولنگي انسانيت
جو خوبصورت مُک پسڻ لاءِ سدا بيقرار لڳي ٿو. اهي حالتون، سماج جا قدر جيڪي ماڻهوءَ
کي بيڪار، بدنما ۽ ڪسمپرسي واروجيون گھارڻ تي مجبور ڪن ٿيو تن جي مخالفت ڪئي آهي ۽
انهن قدرن، حسناڪين، خوشحالي جي حمايت ڪري ٿو جنهن جي هجڻ سان انساني زندگي سهڻي ۽
حسين بڻجي پوي مطلب هو فطري طور حسن ۽ محبت جو پيڪر آهي. کيس جسماني سونهن، حسن
متاثر ڪري اندر جي پياس کي پئي اجھائڻ جي ڪوشش ڪئي آهي. سندس من ۾ پئي سونامي آئي
آهي. اهڙو دلنشين، دلربا اظهار سندس شاعريءَ ۾ ڪنهن خوبصورت پهاڙ جيان اوچو نظر اچي
ٿو. سندس شاعري مستقل جي مستقبل جي شاعري آهي جا اڳتي هلي ڀرپور طريقي سان اڀري
سامهون ايندي ڇو ته سندس زندگيءَ ۾ ڪي چند پرکيندڙ ٿي سگھن ٿا. باقي ته ذاتيات جي
عينڪ پائي سندس شاعري کي ڏسي رهيا آهن. جڏهن ذاتي اوگُڻن جي ڌوڙ هٽندي آهي ته شاعر
۽ شاعريءَ جا گڻ ائين نشانبر ٿي پوندا آهن جيئن وڏي وسڪاري کانپوءِ وڻ ٽڻ ۽ ٻوٽا،
حسين پهاڙيون نکري پونديون آهن.
•
کڻن ساهه وڻ ٿا،
وڻن کي ملي ڪا عجب
دلڪشي آ،
وڻن تي لٿا رنگ ملهارجا
ڪيئن،
وڻن سان هوا جي رهي گفتگوٿي،
وڻن جي مٿان چاندني
چنڊ اوتي،
وڻن سان تکي اس رهي
روبرو ٿي
وڻن منجھ ڪوئل پڪاري
سنڀاري.
•
رسيلن چپن سان،
چمن چاهتوٿا،
رکن دل جون دل تي
سڌيون آرسيون ٿا.
(عبدالرزاق سھتو جي
فيسبڪ ٽاييم وال تي رکيل ۲۷ جون ۲۰۲۰ع)
No comments:
Post a Comment